Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization (SEO) – är ett ämne som kan diskuteras fram och tillbaka i all evighet. Men oavsett så är det en av de viktigaste marknadsföringskanalerna vi har. Speciellt i en så konkurrensutsatt bransch som e-handel. Syns du inte så finns du inte!
Om man ska hårddra det så handlar SEO om att skapa en så enkel och användarvänlig webbsida som möjligt. Eftersom Google, precis som alla andra företag är intresserade av nöjda kunder så vill de presentera så relevant och bra content som de kan. De vill leverera det deras kunder söker efter helt enkelt. Man vill ha svar på sina frågor! Därav premierar Google en snabb, enkel och äkta sida.
Med kontinuerligt och tydligt innehåll kommer Google premiera dig för det du tillför. De kommer ge tillbaka i form av högre ranking i sökmotorn och du kan på så sätt konkurrera med dina konkurrenter. Hur ofta sitter du själv och kollar på sidan 2-3 på Google? Vi gör sällan det, och därför är det viktigt att du syns där dina kunder letar efter dig. Sökmotoroptimering är ingen quick fix eller något du gör för att snabbt boosta din försäljning. Det är ett långt lopp och du bygger upp din site mer och mer – detta tar sin tid.
5 tips för att komma igång med sökmotoroptimering
1. Börja bara!
Har du lite panik för att ni inte börjat jobba med sökmotoroptimering? Ta det lugnt! Bästa dagen att börja var igår men den näst bästa dagen är idag! Så sätt igång med små grejer som kan börja hjälpa er i er sökmotoroptimering. Du kan alltid börja litet och avancera mer och mer. Det finns otroligt mycket information att ta del av på Google. Att börja med denna artikeln är en utmärkt start!
Som nämnt tidigare är sökmotoroptimering något du måste jobba med ständigt. Du blir aldrig klar och ju snabbare man vänjer sig vid den tanken desto bättre kommer det gå. Blir du för nöjd med dina placeringar kommer nästa spelare och konkurrerar ut dig på de sökord som du vill synas på. Så börja idag och ge inte upp, då har du en bra chans att nå den plats du drömmer om!
2. Planering – A&O
Som det mesta i livet blir allt lite bättre med ordentlig planering. Annars är det lätt att det blir som det blir. Eftersom vi generellt sett har mängder av duktiga konkurrenter, måste vi lägga upp en plan för hur vi ska matcha dem. Gör vi förarbetet i början slipper vi troligtvis extra arbete senare. Dessutom sparar du tid under veckorna, då du redan har en plan och du slipper lägga tid på att tänka över vad det är för content ni ska skapa.
3. Värdefullt innehåll
Google vet när en sida producerat sitt material själva och när det är kopierat. Google vill som tidigare nämnt göra sina kunder nöjda med unikt content och det är en bra grundpelare att stå på. Skapa material som ger din kund något att ta med sig vidare. Att ge dina besökare värdefull information att ta med, är lika viktigt för höga positioner på google som det är för att skapa nya leads. Utgå från att du vill vara ursprungskällan till dina artiklar, då detta värderas högre. Självklart stjäler man inte innehåll från konkurrenter, skapa ditt material själv!
4. Länkar, länkar, länkar!
Sökmotoroptimering är ingenting utan länkar till och från hemsidor. Det är lika viktigt med interna länkar som externa.
Internlänkar skickar signaler till Google
För att övertyga Google om vilket innehåll som är värdefullt, engagerande och relevant använder du dig av interna länkar. Sålla ut vilka sökord du helst vill ranka högt på och länka till dem från andra sidor på din site. Som nämnt tidigare så är det inte bara sökmotorerna vi ska optimera för. Vi vill ju att våra kunder ska hänga kvar på vår hemsida ett tag och genom att länka dem vidare till andra intressanta och väl utvalda artiklar så blir det lättare för besökarna att navigera.
Interna länkar guidar också dina besökare runt på hemsidan. I slutet av varje text bör det finnas en länk som tar dem vidare dit de borde gå härnäst. Vilka är dina viktigaste undersidor där sannolikheten är störst att de blir kunder? Se till att skapa relevanta länkar från dina texter till dessa sidor för att öka chansen till intresseanmälningar.
Länka ut
För att vinna förtroende för Google är det bra om det finns länkar som går från din hemsida till andra hemsidor. Vem skulle länka till ditt innehåll om det var totalt ointressant? Genom att skriva engagerande innehåll som dina besökare vill läsa – kan du få länkar till din hemsida. Men gör inte misstaget och försöka köpa till sig länkar från oklara sidor- det finns risk att Google upptäcker det och det är inte alltid lätt att återhämta sig från. Något som är bra mycket lättare än att få länkar in till din hemsida är att länka ut till andra. Vissa påstår att det skulle vara dåligt att länka ut, då besökare får en väg ut från din site. Men det skulle vi våga påstå endast är en myt så länka på!
5. Kontinuerlig uppdatering
Som vi nämnde i början är planering A och O. Lägg upp en plan för hur ofta du ska uppdatera och vilket content som ska skrivas när. Det ger ett seriöst och förtroendeingivande intryck. Vi vill ju skapa material som gör att våra kunder återkommer till vår site. Vi kan inte räkna med att våra kunder sitter och läser om våra gamla inlägg, utan vi måste skapa engagerande och värdefullt material kontinuerligt. Ju bättre och oftare vi kommer med bra inlägg, desto fler besökare lockas också in på hemsidan. Som vi vet vid detta laget så älskar Google siter med mycket besökare och följden blir ju också att du rankar högre. Du hamnar i en positiv spiral uppåt med fler besökare och högre ranking!
Sökmotoroptimering är tufft och utmanande men vi lovar att det är kul när man får kläm på det! Lycka till!
Vill du snacka e-handel? Kanske få lite SEO-tips? Hör av dig!
LÄS VIDARE:
Vi ställer inte in – vi ställer om!
Tidigare händelser i världen som liknar den vi har nu, som när Sars drabbade Sydkorea för ett antal år sedan skapade en beteendeförändring hos konsumenterna. Under den krisen valde fler att handla online och den beteendeförändringen som skedde då visade sig bli...
läs merÄr du nöjd med din tekniska partner?
Vi stöter allt oftare på kunder som inte är nöjda med sin tekniska partner och därför är negativa till att satsa mer pengar i sina digitala it-projekt. Vi möter företag som inte kommer i mål med sina projekt eller ser affärsvärdet av sina investeringar. Vad beror då...
läs merPWA – ett givet steg för att framtidssäkra din verksamhet
PWA - progressive web apps, är ett begrepp som är hett just nu. Det är ett smidigt alternativ till vanliga mobilappar och är inte bara något för de allra största bolagen utan det är något vi kommer att se mer av även i små och medelstora bolag. Ett givet steg för dig...
läs merEcomatic – en Magentobyrå med lång erfarenhet under nytt tak
Ecomatic – en Magentobyrå med lång erfarenhet under nytt tak För att möta efterfrågan på kompetens inom e-handelsområdet i södra Skåne startade Pontus Geborek Ecomatic. Byrån erbjuder via Adobeägda e-handelsplattformen – Magento – helhetslösningar inom e-handel....
läs mer