För att bli en bättre e-handlare krävs att man ständigt optimerar sin webshop. Dina kunders värderingar, önskemål och förväntningar är färskvara och kommer ändras över tid. Vi har sammanfattat den viktigaste statistiken från Postnords E-barometer gällande det andra kvartalet 2021. Läs noga, för anteckningar och kanske bocka av en checklista? Erbjuder ni det som kunderna vill ha? Är svaret nej – så är det hög tid att uppdatera!

Mycket i den senaste rapporten fokuserar mycket på vilka leveransalternativ och betalningslösningar som krävs för att kunderna ska bli mest nöjda. Den innehåller alltså en hel guldgruva av information för e-handlare! Det innehöll däremot en smal hållbarhetsdel, som var mycket mer tillfredsställande i rapporten från Q1 2021. Har ni inte sett dessa rapporter innan, eller vill läsa mer om hållbarhetsstatistik så rekommenderar jag att ni kikar HÄR och laddar ner de senaste dokumenten.

Totalt så har e-handeln ökat sin tillväxt med ytterligare 16% under Q2 – utvecklingen ser alltså fortsatt god ut. Oron över att e-handeln skulle börja stabiliseras och att mer försäljning skulle återgå till fysisk handel verkar således vara i onödan. Man fastställer också att hela 79 % av svenskarna handlade online en genomsnittlig månad.

VARUFÖRSÖRJNING

Följande Covid19-pandemin och fartyget som blockerade Suezkanalen upplevde många av världens största företag störningar med varuleveranserna. Fartyget Ever Givens något problematiska placering i kanalen uppskattas ha kostat ca 400 miljoner USD i timmen. Detta blev ett tydligt tecken på att långa transporter och komplexa logistikkedjor gör varuförsörjningen väldigt känslig för störningar. Påföljden har främst inneburit ökade kostnader gällande transporter från Asien.

72 % av företagen upplevde att de hade haft problem med varuförsörjningen.

23 % upplevde stora problem med varuförsörjningen.

LEVERANS

I snitt tog de tillfrågades leveranser 3,2 dygn. Den önskade leveranstiden uppgick till 2,3 dygn.

33% föredrar flexibilitet när de handlar ett klädesplagg. (26% 2020)

22% föredrar snabbhet när de handlar ett klädesplagg. (24% 2020)

17% föredrar att leveransalternativet är hållbart när de handlar ett klädesplagg. (20% 2020)

19% föredrar att leveransalternativet är precist när de handlar ett klädesplagg. (20% 2020)

75 % fick välja leverans under sitt senaste köp av en fysisk vara. (57% 2018)

89% anser sig nöjda efter sitt senaste köp av en fysisk vara. (82% 2019)

Vad var det som gjorde att kundernas förväntningar överträffades gällande deras senaste leverans? 

84% – varan levererades snabbare än förväntat.

30%– företaget var bra på att kommunicera var produkten befann sig.

23% – kunden fick välja hur varan skulle levereras.

21% – bra service av leverantören/budet.

12% – varan var snyggt förpackad.

RETURER

65 % vill få tydligare information gällande returvillkoren

26% tycker inte det behövs.

62% av företagen erbjuder inte fria returer (70% 2020)

CHECKOUT

Så vill kunderna betala sina produkter.

Konto/kreditkort  – 78% 

Klarna – 65% 

Swish/annan mobilbetallösning – 64% 

Faktura – 63% 

Direktbetalning i bank – 57%

PayPal – 20% 

Köp på avbetalning – 11% 

 

Vad ni på ert företag gör med denna statistik är självklart upp till var och en, men är du sugen på att bolla nya ideér och tankar är det alltid bara att kontakta oss på Ecomatic!

Pin It on Pinterest