Product Information Management

PIM-system är ett måste för den växande e-handlaren. Som Akeneo-partner hjälper vi dig att implementera PIM-system.

Läs mer

Sälj Snabbare

  • Staples Canada minskade sin “time to market” från 24 timmar till 15 minuter.

Sälj bättre

Rural King ökade sina konverteringar med 36%, och ökade sin försäljning med 34% med “hämta-i-butik”-lösning.

Sälj Varsomhelst

SLV förbättrade deras tryckta katalogs produktionsprocess, samtidigt som de adderade en digital handelskanal som drev in 40 % av deras försäljning.

Vad är PIM?

Man kan beskriva ett PIM-system som en dynamisk produktkatalog som förenklar sättet att presentera produkter på bästa sätt.  I dagens samhälle är det vanligt att man säljer många olika produkter på många olika plattformar, där man snabbt måste kunna anpassa sig och sitt utbud. Med ett PIM-system kan du engagera dina kunder genom att leverera relevant content på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Dessutom får du chans att göra ett bra intryck på dina kunder samt möjligheten att förmedla en genomgående produktstory och bygga en känslomässig kontakt. 

Med ett PIM skapas ett smart flöde för er produktinformation. PIM-systemet hämtar in data från olika källor och samordnar all information i alla dina säljkanaler. Genom en centraliserad hub så kan du sköta din produktinformation och tillgångar över alla dina kanaler. 

 

Varför PIM?

Låt oss vara ärliga, ett PIM-system är inte för alla. Men det finns en rad fördelar med ett PIM-system och framförallt medför det en mer effektiviserad arbetsprocess som minimerar andelen fel redan från början. Det krävs färre steg, mindre arbetskraft och totalt sett en kortare hantering av produkter. Med andra ord kommer ett PIM-system reducera er “time-to-market” avsevärt, vilket ofta är en avgörande faktor för en e-handel med stora och föränderliga sortiment.  Du blir mer mottaglig för expansion och kan göra större förändringar, men med mindre medel.

 

Varför Akeneo?

Akeneo är ett system som är skapat för hantering av produktinformation, som effektiviserar produktdata och förenklar hanteringen av produkter. Akeneo är en kraftfull, flexibel och anpassningsbar lösning för produktinformation. Det är ett system som erbjuder robusta funktioner som använder dig och din e-handel som kan erbjuda kundupplevelsen. Akeneo har installerat över 60 000 PIM-system och har idag kontor över hela Europa. Dessutom fick de utmärkt betyg i deras debut på Forresters PIM-analys 2021. Detta är bara få av de anledningar till att Ecomatic valt Akeneo som PIM-partner. Läs Forresters PIM-guide här.

 

 

Vad Akeneos kunder säger

“Thanks to the usability and web environment of Akeneo PIM, the team was quickly brought up to speed! Today the team directly integrates product data in the PIM, which drives high productivity and provides much better control over data quality, a critical requirement for Eram.”

 

Julien Paillat

E-Commerce Manager , Eram

“We’ve managed to increase product velocity, and increase our product range for the vast majority of our suppliers.”

 

 

 

Robert Schwab

Senior Project Manager , Myer

“Spending 60% less time on translation management and 80% less on enriching specific eCommerce data has enabled us to radically optimize our work.”

 

 

Oliver Kleinjans

Team Leader Sales Master Data center, SLV

Testa ert företag och se om det är dags att skaffa ett PIM-system! Du får en poäng och rekommendationer direkt till din mail. Testet tar 4 minuter och du är anonym.

FRÅGELÅDA

Vad är fördelarna med PIM?

 

  • En samlad vy för all produktinformation
  • Mer effektiva jobbflöden
  • Du får snabbare ut produkter på marknaden
  • Minskad arbetsbörda
  • Minskad risk för dubbelarbete
  • Möjlighet till att hantera större sortiment, produkter och kanaler
  • Konsekvent produktinformation för ett ökat förtroende och ökad lojalitet hos kunder.
  • Nöjdare kunder!
Hur vet man att man behöver ett PIM-system?
  • Era kunder frågar mycket om fler bilder, produktspecifikationer och funktioner till er kundtjänst.
  • Det finns specifika anställda på ert företag som kan allt om produkterna, men när de gått hem för dagen är det väldigt svårt att få tag i informationen.
  • Ni finns på flera ställen och marknader, och det är komplicerat att dela information mellan dessa platser.
  • Er produktdata svårtillgänglig och svår att dela med externa partners och marknadsplatser.
  • Ni är flera anställda som arbetar med att berika produktinformationen på webbsidan, men ni kan inte se vad de andra jobbat på förrän de publicerar informationen. Detta ökar risken för dubbelarbete.
  • Det tar er många timmar och ibland dagar att få upp nya produkter på hemsidan.

 

Hur hjälper ett PIM-system min e-handel?

I dagens samhälle är det vanligt att man säljer många olika produkter på många olika plattformar, där man snabbt måste kunna anpassa sig och sitt utbud. Med ett PIM-system kan du engagera dina kunder genom att leverera relevant content på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Dessutom får du chans att göra ett bra intryck på dina kunder samt möjligheten att förmedla en genomgående produktstory och bygga en känslomässig kontakt.  Du blir dessutom mer effektiv i ditt produktberikande och du får således tid till annat!

Var inte blyg

Om vi inte svarade på alla dina frågor, så är du välkommen att skicka ett meddelande när som helst.

Hör av dig

Pin It on Pinterest