Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization (SEO) – är ett ämne som kan diskuteras fram och tillbaka i all evighet. Men oavsett så är det en av de viktigaste marknadsföringskanalerna vi har. Speciellt i en så konkurrensutsatt bransch som e-handel. Syns du inte så finns du inte!

Om man ska hårddra det så handlar SEO om att skapa en så enkel och användarvänlig webbsida som möjligt.  Eftersom Google, precis som alla andra företag är intresserade av nöjda kunder så vill de presentera så relevant och bra content som de kan. De vill leverera det deras kunder söker efter helt enkelt. Man vill ha svar på sina frågor! Därav premierar Google en snabb, enkel och äkta sida.

Med kontinuerligt och tydligt innehåll kommer Google premiera dig för det du tillför. De kommer ge tillbaka i form av högre ranking i sökmotorn och du kan på så sätt konkurrera med dina konkurrenter. Hur ofta sitter du själv och kollar på sidan 2-3 på Google? Vi gör sällan det, och därför är det viktigt att du syns där dina kunder letar efter dig. Sökmotoroptimering är ingen quick fix eller något du gör för att snabbt boosta din försäljning. Det är ett långt lopp och du bygger upp din site mer och mer – detta tar sin tid.

5 tips för att komma igång med sökmotoroptimering

1. Börja bara!

Har du lite panik för att ni inte börjat jobba med sökmotoroptimering? Ta det lugnt! Bästa dagen att börja var igår men den näst bästa dagen är idag! Så sätt igång med små grejer som kan börja hjälpa er i er sökmotoroptimering. Du kan alltid börja litet och avancera mer och mer. Det finns otroligt mycket information att ta del av på Google. Att börja med denna artikeln är en utmärkt start!

Som nämnt tidigare är sökmotoroptimering något du måste jobba med ständigt. Du blir aldrig klar och ju snabbare man vänjer sig vid den tanken desto bättre kommer det gå. Blir du för nöjd med dina placeringar kommer nästa spelare och konkurrerar ut dig på de sökord som du vill synas på. Så börja idag och ge inte upp, då har du en bra chans att nå den plats du drömmer om!

2. Planering – A&O

Som det mesta i livet blir allt lite bättre med ordentlig planering. Annars är det lätt att det blir som det blir. Eftersom vi generellt sett har mängder av duktiga konkurrenter, måste vi lägga upp en plan för hur vi ska matcha dem. Gör vi förarbetet i början slipper vi troligtvis extra arbete senare. Dessutom sparar du tid under veckorna, då du redan har en plan och du slipper lägga tid på att tänka över vad det är för content ni ska skapa.

3. Värdefullt innehåll

Google vet när en sida producerat sitt material själva och när det är kopierat. Google vill som tidigare nämnt göra sina kunder nöjda med unikt content och det är en bra grundpelare att stå på. Skapa material som ger din kund något att ta med sig vidare.  Att ge dina besökare värdefull information att ta med, är lika viktigt för höga positioner på google som det är för att skapa nya leads. Utgå från att du vill vara ursprungskällan till dina artiklar, då detta värderas högre. Självklart stjäler man inte innehåll från konkurrenter, skapa ditt material själv!

4.  Länkar, länkar, länkar!

Sökmotoroptimering är ingenting utan länkar till och från hemsidor. Det är lika viktigt med interna länkar som externa.

Internlänkar skickar signaler till Google

För att övertyga Google om vilket innehåll som är värdefullt, engagerande och relevant använder du dig av interna länkar. Sålla ut vilka sökord du helst vill ranka högt på och länka till dem från andra sidor på din site. Som nämnt tidigare så är det inte bara sökmotorerna vi ska optimera för. Vi vill ju att våra kunder ska hänga kvar på vår hemsida ett tag och genom att länka dem vidare till andra intressanta och väl utvalda artiklar så blir det lättare för besökarna att navigera.

Interna länkar guidar också dina besökare runt på hemsidan. I slutet av varje text bör det finnas en länk som tar dem vidare dit de borde gå härnäst. Vilka är dina viktigaste undersidor där sannolikheten är störst att de blir kunder? Se till att skapa relevanta länkar från dina texter till dessa sidor för att öka chansen till intresseanmälningar.

Länka ut

För att vinna förtroende för Google är det bra om det finns länkar som går från din hemsida till andra hemsidor. Vem skulle länka till ditt innehåll om det var totalt ointressant? Genom att skriva engagerande innehåll som dina besökare vill läsa – kan du få länkar till din hemsida. Men gör inte misstaget och försöka köpa till sig länkar från oklara sidor- det finns risk att Google upptäcker det och det är inte alltid lätt att återhämta sig från. Något som är bra mycket lättare än att få länkar in till din hemsida är att länka ut till andra. Vissa påstår att det skulle vara dåligt att länka ut, då besökare får en väg ut från din site. Men det skulle vi våga påstå endast är en myt så länka på!

5. Kontinuerlig uppdatering

Som vi nämnde i början är planering A och O.  Lägg upp en plan för hur ofta du ska uppdatera och vilket content som ska skrivas när. Det ger ett seriöst och förtroendeingivande intryck.  Vi vill ju skapa material som gör att våra kunder återkommer till vår site. Vi kan inte räkna med att våra kunder sitter och läser om våra gamla inlägg, utan vi måste skapa engagerande och värdefullt material kontinuerligt. Ju bättre och oftare vi kommer med bra inlägg, desto fler besökare lockas också in på hemsidan. Som vi vet vid detta laget så älskar Google siter med mycket besökare och följden blir ju också att du rankar högre. Du hamnar i en positiv spiral uppåt med fler besökare och högre ranking!

Sökmotoroptimering är tufft och utmanande men vi lovar att det är kul när man får kläm på det! Lycka till!

 

Vill du snacka e-handel? Kanske få lite SEO-tips? Hör av dig!

 

LÄS VIDARE:

 

PWA – Headless Commerce

PWA – Headless Commerce

Progressive Web Apps är appar som du kan ladda ner och använda via din webbläsare. PWA kombinerar alla de bra sakerna med en webbplats med kännetecken från vanliga appar. PWA är alltså en samling teknologier som ofta gör en hemsida eller webshop supersnabb för den som...

läs mer
E-handelslogistik – SSI Schäfer

E-handelslogistik – SSI Schäfer

Att kraven ökat på E-handlare det senaste året är ju inget nytt. Vi vet att de flesta säljer bättre än någonsin, men med det så uppstår nya utmaningar. Ju fler produkter du säljer, desto större krav ställer det på din lager och logistikleverantör. E-handelslogistiken...

läs mer
Nya momsregler för e-handlare

Nya momsregler för e-handlare

Är du e-handlare? Då är det viktigt att du har koll på de förändringar som sker hos Skatteverket den 1 juli. Just denna dagen ändras reglerna för dig som säljer produkter och/eller tjänster till privatpersoner och gör att du som företag kan bli skyldig att registrera...

läs mer
B2B E-handel – varför?

B2B E-handel – varför?

"Vi har en så komplicerad affär" "Vi har redan tillräckligt med kunder" "Våra kunder är nöjda som det är" Vi hade kunnat radda upp många fler ursäkter till varför ett företag inte behöver en B2B E-Handel. Det tar liksom aldrig slut. Men faktum är att dessa ursäkter är...

läs mer
Marketing Automation – vad är det?

Marketing Automation – vad är det?

Marketing Automation har varit en stor trend inom datadriven marknadsföring den senaste tiden. Inte så konstigt enligt oss! Med hjälp av verktyget, unik data och nya insikter kan kommunikationen med potentiella kunder effektiviseras och förbättras rejält – samtidigt...

läs mer
6 anledningar till att använda Magento E-handel

6 anledningar till att använda Magento E-handel

  Adobeägda Magento används av över 270 000 e-handlare över hela världen och är känd som en av de starkaste e-handelsplattformarna på marknaden. Hela 1,2 % av hela internet drivs av Magento och det finns 200 000 utvecklare av plattformen världen över.  Men varför...

läs mer
Expansion för Eloped

Expansion för Eloped

Malmöbaserade Eloped har sedan 2007 revolutionerat elfordons-branschen och är påväg mot ännu en expansion. Ecomatic är stolta över att valet föll på oss när en ny e-handelspartner skulle väljas. Att vi får vara en del av denna resa mot en mer hållbar och tillgänglig...

läs mer
Marknadsplatser  –  hur funkar det?

Marknadsplatser – hur funkar det?

Amazon, CDON och Zalando. Dessa tre företag har alla något gemensamt. Hmm, vad kan det vara? Jo, de är alla marknadsplatser! De är alltså alla platser där man samlar olika varor för vidareförsäljning. Marknadsplatser har länge varit stort i USA men har aldrig riktigt...

läs mer

Pin It on Pinterest