Att kraven ökat på E-handlare det senaste året är ju inget nytt. Vi vet att de flesta säljer bättre än någonsin, men med det så uppstår nya utmaningar. Ju fler produkter du säljer, desto större krav ställer det på din lager och logistikleverantör.

E-handelslogistiken är en bransch som växt i raketfart i takt med pandemin och ingenting tyder på en hastighetssänkning. Automatiserade robotlager, paketboxar och små robotar med hemleverans. Var ska det sluta? Var ska man ens börja? Vi har kikat på statistiken och tagit oss ett snack med logistikjätten och till lika vår partner SSI Schäfer för att ta tempen på e-handelslogistiken.

Under 2020 kommer 27 större logistikfastigheter ha färdigställts på ca 537 000 kvm och prognosen ser rekordhög ut inför 2021 då det väntas byggas över 700 000 kvm lager runt om i Sverige. – Ehandel.se

Snabbhet, flexibilitet och hållbarhet

Snabbare leverans och fler leveransalternativ är bara två av de krav som kunderna sätter stort pris på. Enligt E-barometern så föredrar 32 % flexibla leveransmöjligheter som t.ex. paketbox och hemleverans, 25 % tycker snabbhet är det viktigaste och hela 29 % sätter hållbarhet som den viktigaste parametern när leverans ska väljas. Slutsatsen man kan dra av denna jämna statistik, är att en blandning av hållbar, flexibel och snabb leverans resulterar i den ultimata leveransupplevelsen. Ta reda på hur ni presterar i dessa kategorier och se om det finns några förbättringsmöjligheter. Försök få information från era kunder direkt, eller prova att beställa själv. Håller ni vad ni lovar?

Returhantering

Att fri frakt och fria returer blivit en hygienfaktor inom e-handelsbranschen är ju något som även det ställer höga krav på e-handelslogistiken. Detta är ju en problematisk fråga och något som är bra för kunden, men sämre för miljön. Självklart är det jobbet man gör innan kunden köper något det som faktiskt är allra viktigast i ledet för att minska antalet returer. Men även om vi gör allt vi kan med storleksguider, bilder och filmer så kommer returer vara ett faktum. I och med detta så är det viktigt att returerna hanteras effektivt.

SSI Carrier från SSI Schäfer är ett bra val om du vill ha en välfungerande returhantering. Systemet är ett såkallat dynamiskt buffertsystem som är en grundsten för en effektiv returhantering. Returnerade artiklar med hög efterfrågan kontrolleras och lagras sedan direkt i den dynamiska bufferten. På så vis är de genast tillbaka i systemet och kan när som helst, helautomatiskt, användas för nya ordrar och ersättningsleveranser. En optimal lösning för just-in-time eller same-day delivery. Detta gör att de returer du får in, direkt kan säljas vidare till nästa kund och du minskar risken för borttappade returer som inte kommer tillbaka in i systemet.

Eftersom detta sker automatiskt är det inte något som tar mer av din dyrbara tid. Såklart är detta bättre för både våra kunder, miljön och våra e-handlare. Men glöm inte att det viktigaste för att minska returer är all den informationen du tillhandahåller innan din kund genomför sitt köp!

Optimera ditt lager

Något man inte ska glömma bort är konsten att maximera den yta man har tillgång till. Arbetar du inom en så expansiv och föränderlig bransch som e-handeln är det viktigt att utöka sina möjligheter snabbt när man växer. Vill du inte direkt investera i nya lagerlokaler, finns det oändligt många lösningar för att helt enkelt utnyttja så stor del som möjligt av den lagerytan du redan har. SSI Schäfer kan optimera din golvyta så att du slipper bygga nya lager direkt, när volymerna växer och tillväxten är stark. Vill du läsa vidare om de alternativ som finns och vad som skulle kunna passa just er så gör ni det HÄR

 

E-handelslogistik SSI Schäfer

 

Vår partner SSI Schäfer som bland annat står bakom MatHems nya automatiska lager, säger såhär om det senaste läget inom E-handelslogistik:

“Har ni märkt några nya trender inom logistik det senaste året? Några förändringar?” 

“Vi har inte direkt märkt av några nya trender men däremot så har vi ju till följd av pandemin sett E-handlarnas enorma tillväxt, vilket gör att de vill ha våra tjänster och produkter snabbare. Det är väldigt högt tryck hos oss just nu. E-handlare har ju ofta ett stort antal artiklar så man måste hitta nya sätt att lösa logistiken på så att det blir ett bra flyt ute på lagret. En annan viktig parameter att tänka på är vikten av att packa ordrarna effektivt Det är inte alltid helt enkelt att lösa.

“Vad är det viktigaste när man väljer logistikleverantör enligt er?” 

Det är viktigt att man väljer en leverantör som man känner förtroende för och som har möjlighet att utmana dig som kund på ett sätt som gör att du i slutänden får den bästa lösningen. Att ha en logistikpartner som hjälper dig att tänka ”utanför boxen, är enligt oss superviktigt för en effektiv e-handelslogistik. Bra planering är också A och O för att få fram den bästa lösningen!

“Varför ska man välja just er som leverantör?”

Man ska välja oss för att vi har lång erfarenhet och stora resurser. Vi är den enda helhetsleverantören på marknaden idag. Vi kan växa med kunden, efter kundens behov och önskemål. Vi tillverkar och säljer unika skräddarsydda lager och logistiklösningar, för att lösa den unika kundens utmaningar.

 

SSI SCHÄFER är världens ledande leverantör av produkter och system för internt materialflöde, logistiklösningar och lagerlösningar. Företaget har runt 10 500 anställda fördelat på huvudkontoret i Neunkirchen, Tyskland, nationella och internationella produktionsanläggningar, samt 60 internationella kontor. På sex kontinenter utvecklar och implementerar SSI SCHÄFER innovativa industri-specifika lösningar för sina kunders unika utmaningar. Det betyder att SSI SCHÄFER spelar en central roll i att forma framtidens interna logistiklösningar.

“På SSI SCHÄFER tänker vi alltid långsiktigt. I en värld som går mer och mer mot digitalisering skapar vi smarta lösningar som ger avtryck idag och som håller för framtiden. Vi jobbar med en positiv attityd, tillförlitlighet och innovativt. Vi har ett framtidstänk och ambitionen är att vara en långsiktig partner för både våra kunder och anställda. Vi vill gärna belysa de egenskaper som definierar företagets DNA. Detta gör vi genom en enkel men väldigt betydande fras; Think Tomorrow.”

Pin It on Pinterest