Adobeägda Magento används av över 270 000 e-handlare över hela världen och är känd som en av de starkaste e-handelsplattformarna på marknaden. Hela 1,2 % av hela internet drivs av Magento och det finns 200 000 utvecklare av plattformen världen över. Men varför ska man egentligen välja just Magento som e-handelsplattform? Det är inte lätt att guida sig rätt i e-handelsdjungeln och det finns mängder av plattformar att välja mellan. Huvudsakligen är Magento en uppskattad plattform för mindre till – mellanstora företag, men den är även poppis inom expansiva nystartade bolag med mål att sälja världsomfattande.
Magento e-handel har sina nackdelar (precis som alla andra). Vi på Ecomatic har över 6 års erfarenhet av Magento, och vi tycker fördelarna väger över nackdelarna. Vi hoppas att denna listan kan hjälpa dig vidare med ditt beslut av plattform. Kika också på vår FAQ om just Magento!
1. Open Source
Open Source eller öppen källkod som det benämns på svenska innefattar att fritt använda, anpassa, vidareutveckla, sprida och dela med sig av mjukvara. Magento erbjuder inte bara en flexibel, skalbar eCommerce-lösning utan erbjuder också möjligheten att skräddarsy i princip allt. Du kan också utöka din plattform för att skapa unika varumärkesbyggande lösningar. Plattformen har förmågan att anpassa sig väl till förändring och ändras lätt för att nå upp till de förväntningar ni har.
Dessutom finns det ett sorts community inom Magento-världen som inte är så vanligt när det kommer till andra leverantörer. Här hjälper man varandra, svarar på frågor och till och med delar content mellan sig. Detta är en stor fördel, då du kan ta del av andra programmerares lösningar på problem, med avsevärt mindre tid och pengar spenderade som följd. På Magentos såkallade marketplace finns det mängder av lösningar, där många faktiskt erbjuds helt gratis. Olika Magento Partners tar gemensamt tillsammans med Adobe Magento också fram lösningar som släpps kontinuerligt. Utbudet är oändligt och ofta finns det en färdigställd lösning att ladda ner.
Du kan lätt integrera tredjepart add-ons and moduler till er Magento e-handel. Många tredjepartsleverantörer bygger sina produkter för att helt enkelt redan passa med Magento från början. Ditt jobb är bara att hitta vilka plugins du vill ha! Magento är uppbyggt så att systemet kompletterar din redan etablerade verksamhet. Det kan därför integreras i olika affärssystem och PIM – system så att du lätt kan starta och driva din e-handel.
2. Användarvänligt CMS
Ett content management system erbjuder en plattform för din webbsida där du kan kontrollera redigeringshistorik, content, och annat material för att driva en webshop. Detta kan vara allt från bilder och text till ljud och film. Magento är en av de absolut vanligaste CMS:en som finns på internet idag.
Med hjälp av en såkallad “page builder” kan du drag-and-drop:a dina block på de olika sidorna du har. Du kan dessutom schemalägga ändringar så de händer i framtiden, precis när du önskar det. Du slipper alltså sitta uppe halva natten innan en stor lansering eller kampanj, utan kan enkelt bestämma när din sida ska gå live. När du väl kommit igång är det bara att ladda upp ditt content, dina produktbilder och din produktinformation så är det bara att börja sälja med en gång. När du väl fått kläm på Magento är det inte speciellt svårt!
3. SEO-vänlig
Att ha en tilltalande och väl fungerande webbshop är inte tillräckligt för att bli framgångsrik. Det krävs också att besökare hittar sidan. Syns du inte så finns du inte! En avgörande faktor för att attrahera nya besökare är därför sökmotoroptimering, som gör att din webbshop hamnar högt upp på sökmotorernas listor. Med Magento får dutillgång till de mest populära sökmotorerna för varje produkt och kategori.
En av anledningarna till att Magento är en av de bästa plattformarna när det kommer till e-handels-SEO är eftersom det inte offrar viktiga element till förmån för SEO, som t.ex. UX (User experience) eller oberoende produktlänkar, titlar, H1-taggar och URLer. Det kanske inte verkar viktigt, men de kan ha en stor påverkan på din förmåga att kontrollera din synlighet. Magento låter oss kontrollera vår synlighet utan att tumma på användarupplevelsen för våra kunder.
En annan SEO-vänlig funktion Magento har är att du kan ändra och skriva dina egna sidtitlar. (Sidtitlar är den text som syns i fliken längst upp i din webbläsare) Många e-handelsplattformar genererar dessa titlar automatiskt baserat på produktkategorin eller produktnamnet. Dessa kan vara svåra eller helt omöjliga att ändra, beroende på vilken plattform du använder. Magento ger dig fullständig kontroll över navigeringslänkarna, vilket är att föredra utifrån ett SEO-perspektiv. Du vill kunna kontrollera ankartexten (En länks ankartext är det som står på själva textlänken) för alla länkar som genereras på din site.
4. Skalbart
Med Magento finns det stöd för att utöka din e-handel från den lilla webbshopen till den stora internationella e-handelsbutiken med tusentals produkter, flera språk och valutor. Ett företags behov kan förändras snabbt. Magento erbjuder därför ett helt skalbart system som gör det enkelt för dig att växa.
Du får du en svårslagen kontroll över din e-handel och tillgång till en stor mängd olika funktioner som kan anpassas efter verksamhetens behov. Dessa funktioner kan pusslas ihop efterhand och byggas ut när verksamheten förändras. Med Magentos skräddarsydda plattform kan alla skapa unika e-butiker avseende utseende, funktion och storlek. Du kan alltså driva flera butiker från samma backoffice, och således också enkelt skapa unika kampanjsiter för speciella tillfällen eller speciella produkter.
5. Säkert
Magento ägs sedan 2018 av Adobe och används världen över. Adobe är angelägna om plattformens framgång och säkerhet. Med Magento är du alltid trygg eftersom systemet är driftsäkert, under ständig bevakning och har stöd av bland annat PCI DSS säkerhetsstandard. PCI DSS är ett antal krav som säkerställer att alla företag som processar, lagrar eller överför känslig information bibehåller en säker miljö för alla inblandade. Magento tillhandahåller alltså inbyggd säkerhet som minskar risken för problem så som till exempel, dataläckage, informationsstöld och andra digitala attacker.
6. B2B
Magento är en mycket bra plattform för B2C (Business to Consumer), men en riktigt stark plattform även för B2B-företag (Business to Business). En mycket smidig funktion med plattformen är att du kan hantera både B2C och B2B från samma backoffice. Det är även lätt och smidigt att koppla ihop din B2B-site med ditt nuvarande ERP (affärssystem) eller CRM-system (Customer Relationship Management). Du har även möjligheten att hantera många kundgrupper och prislistor på samma ställe och minimerar således risken för fel. Det blir alltså lättare att få översikt och hålla koll på dina kunder, vare sig de är företag eller “vanliga” konsumenter.
Inom B2B-försäljning är det inte ovanligt att företag förhandlar pris och besitter en mer personlig kontakt företagen emellan. Detta är inget som går förlorat i Magento eftersom det finns välutvecklade lösningar för att hantera prisförfrågningar och förhandling av priser ännu smidigare än vad du gör idag.