I november 2019 fick Ecomatic äran att ta fram ett socialt intranät åt Golfstore för att underlätta kommunikationen med sina medlemmar. Nu har projektet färdigställts som Golfstore Business och testats av Golfstores organisation och medlemsbutiker.

I dagsläget har Golfstore runt 300 medlemsbutiker, som drivs av utbildade och kunniga PGA-utbildade pros i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och Holland. För att lättare informera och samordna butikerna behövde Golfstore ett verktyg för att kommunicera till sina medlemmar. Vi fick en pratstund med Andree Reutergard, Affärsområdeschef Digital Business på Golfstore om projektet:

Vad var den huvudsakliga bakgrunden till Golfstore Business? 

-Vi behöver bli mer konkurrenskraftiga som en kedja. Vi har många medlemmar med olika ambitionsnivåer och vi ville göra alla Golfstores medlemsbutiker mer enhetliga och på så sätt stärka kundupplevelsen och varumärket. Det är av yttersta vikt att man ska känna samma höga nivå av kunskap, service och bemötande i varenda butik, runtom hela Europa. Vi hade tidigare en äldre variant av ett sorts intranät, men engagemanget var alldeles för lågt enligt oss. Många av de som jobbar i butikerna även tränare, vilket gör både intresset och kunskapen om att driva en butik varierande.

Under högsäsongen maj-augusti blir det svårt att hinna med och butiken prioriterades ibland ned. För att undvika detta önskade vi en social lösning som skulle göra våra medlemmar mer engagerade, utbildade och fungera som en verktygslåda för dem. Vi ville att nätet skulle användas, och vara viktigt för våra medlemmar. Tillgängligheten av vår produkt blev därför avgörande. Du ska när som helst kunna ta upp mobilen och få en snabb överblick över vad som händer i butiken, samt inte missa någon viktig information eller nyhet.

 

Innehållet i Golfstore Business når allt från marknadsmaterial och kampanjer till produktinformation och produktlanseringar. Här kan man chatta och skriva meddelanden till andra kollegor och butiker. Intranätet är också kopplat mot andra system så att varje butik får en unik vy baserat på just deras butik. Här finns en dashboard med olika försäljningsdata. Det finns även funktioner för att söka produkter från produktdatabasen samt se butiks – och leverantörsregister. Du får alltså en bred överblick över verksamheten som helhet. Golfstore Business finns både som desktop-version och som app där du når all relevant information, var du än är.

Förutom verktyg för kommunikation finns det även en utbildningsdel “Academy” med instruktionsfilmer och möjlighet för livesändningar där Golfstore sänder inslag till sina medlemmar från en egen studio.

 

RESULTAT

Antal Sessioner: +800 % 

Antal sessioner per användare: +107%

Antal sidvisningar: +570%

 

När det gäller Covid-19 – har GS Business underlättat något för er under denna märkliga tid? 

Eftersom vi har medlemmar över hela Europa har det varit omöjligt för oss att hålla utbildningar och inspirationsdagar på plats som innan pandemin. Vi har lanserat Live på Golfstore Business där vi erbjuder våra medlemsbutiker utbildningar och föreläsningar digitalt. Golfstore Academy vars syfte är att öka kompetensen hos deltagarna och skapa en konstant utveckling med fokus på Golfstores kärnvärden och affärsidé, har pga pandemin fått flytta över till digitala möten. Detta är tillgängligt för samtliga medlemmar och har varit väldigt uppskattat. Det är ytterligare ett steg i att öka helheten, och göra kunskapsnivån mer jämn hos alla anslutna butiker. 

 

Hur har Golfstore Business påverkat organisationen?

-Golfstore Business är en plats där många av våra medlemmar loggar in varje dag och tar del av viktig information samt interagerar med varandra. Det har blivit en viktig kommunikationsplattform som har stärkt organisationen och gör att information finns tillgänglig dygnet runt. Vi har ju dels Golfstore Business för desktop, men app-versionen är väldigt uppskattad eftersom man så enkelt når nätet från var som helst. I appen får man ju också notiser när det händer något nytt för att undvika missar något viktigt. Det finns även en smart kalenderfunktion för att smidigt synka sina uppkommande aktiviteter. Har man inte varit inloggad på en vecka, får man dessutom ett mail automatiskt där man kan gå in och läsa det man missat sedan förra gången man var inne. Detta har gjort samtliga medlemmar mer engagerade, och mer intresserade av att förbättra sina resultat och driva butiken mot högre höjder. 

 

Hur har det varit att samarbeta med Ecomatic under projektets gång? 

-Ecomatic har varit lösningsorienterade och en stabil partner i dessa Covid-19-tider. De har levererat i tid, precis utefter våra önskemål.  

 

Intranätet byggdes i WordPress av Ecomatic och utvecklare Daniel Nilsson under projektledning av  Anders Schoug från Ecomatic. Systemarkitekt var Pontus Geborek. 

 

 

Pin It on Pinterest