Veidec fortsätter att ta nya marknadsandelar genom en digital helhetslösning med Ecomatic som teknisk partner. Med en ny B2B e-handel, ett PIM-system, ett marketing automation verktyg och en B2B app, är bolaget rustat för att fortsätta sin hållbara tillväxt inom fordons- och tillverkningsindustrin. 

Om Veidec
Veidec är ett B2B bolag vars affärsidé är att sälja gröna kemikalier med fokus på miljö och hälsa. Bolaget är idag representerat i 20 europeiska länder och marknadsför sig mot slutkunder inom fordons- och tillverkningsindustrin. I deras sortiment finns ett 1000-tal noggrant utvecklade produkter som de bland annat distribuerar i sin B2B e-handel.

Utmaning
Veidec kommunicerar idag med sina kunder genom ett antal olika kanaler. Innan Ecomatic började arbeta med Veidec var bolaget ett relativt traditionellt bolag som uteslutande arbetade med direkt kundbearbetning – “dörr till dörr”-försäljning. Detta är fortfarande stommen i Veidecs verksamhet.

Veidec ville ta ett helhetsgrepp om verksamheten och göra digitala satsningar för att utveckla och underlätta arbetet för sina säljare och utveckla en digital plattform som effektiviserar kundkontakten över flera kanaler samt att kunden får en större möjlighet att bevaka och komplettera sin order.

Lösning
Det första steget vi tog var att implementera ett nytt e-handelssystem i Magento, för att kunna få en sann omnikanalupplevelse för kunden. Fördelen för säljarna blev att alla ordrar läggs in direkt via Veidecs försäljningsapp på plats. För kundens del underlättar denna processen möjligheten att kunna följa sina ordrar via webbshoppen och dessutom enkelt kunna göra tilläggsbeställningar online, vilket ger en ökad servicegrad mot kunden.

Veidec har även börjat bearbeta sina kunder med marketing automation via Hubspot, så kunderna får personaliserade email från Veidec med kampanjer, tips från coachen mm. I Veidecs satsning på miljön stödjer även Veidec att man som kund kan kemväxla sitt sortiment, alltså att man matar in en lista med alla kemikalier man använder i bolaget för att få reda på vilka miljövänliga alternativ som finns och för att få en insikt i hur mycket man kan skona miljön genom att gå över till miljövänliga alternativ.

I takt med att Veidecs informationsmängd har vuxit har också behoven av system och processer som stödjer detta vuxit fram mer och mer. Med hjälp av ett PIM-system byggt i Akeneo där Veidec kan hantera all sin produktinformation med tillhörande bilder och dokumentation.

Här löste vi tillsammans med Veidec en centraliserad ”source of truth” där Veidecs personal kunde styra vilken information som skulle ut i vilka kanaler. PIM-systemet kopplades sedan ihop med Veidecs affärssystem, deras Magento e-handel, deras salessupport (egetutvecklat BI) och med deras försäljningsapp.

I Veidecs strävan efter att alltid fånga upp förbättringsmöjligheter har Ecomatic infört ett kvalitétsförbättringssystem där alla anställda kan ge sina förslag och önskningar om förbättringar. Detta har lett till att personalen är mer lyhörd och känner sig mer delaktiga.

Sammanfattning av teknisk implementation

  • B2B e-handel
  • PIM-system
  • Marketing Automation verktyg
  • B2B app
  • Kvalitetsförbättringssystem

Tillfört värde för bolaget:

  • Samlad omnikanalupplevelse
  • Ordeläggning via B2B-app sparar tid
  • Bättre order-översikt för kunden
  • Ökad tilläggsbeställning från kunden
  • Centraliserad “source of truth”
  • Kvalitetsförbättringssystem för de anställda

Tryck här för att ta del av våra övriga case

Vill du veta mer? Ta gärna kontakt med oss på info@ecomatic.se

Pin It on Pinterest