Den rekordartade tillväxten inom e-handeln fortsätter under 2019. Samtidigt ökar mängden returnerade varor. Inom EU skickas cirka tre miljarder varor tillbaka till leverantören varje år. Effekterna på vår miljö är enorma – både i form av transporter och energianvändning.

Dessutom utövar det ökande antalet returer en press på handeln med allt tunnare marginaler som följd. Lönsamheten försämras och möjligheterna till investeringar och expansion försämras för handeln. Det gäller inte minst inom klädhandeln där varorna ofta korsar nationsgränserna mer än en gång, men omfattar i princip hela e-handelssektorn. Den genomsnittliga andelen varor inom kläd- och skobranschen som returneras i Sverige ligger på 22 procent, men varierar mellan 18 och 60 procent beroende på segment. Det visar en pågående studie vid enheten för logistik och urbana godstransporter vid Handelshögskolan i Göteborg.

E-handeln skapar nytt kundbeteende

Som B2B-handlare vet du att e-handeln har skapat ett nytt kundbeteende: kunder tenderar att beställa fler varor än de faktiskt i slutändan betalar för. För att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen beställer kunden betydligt fler plagg än de avser att behålla. Det är svårt att föreställa sig hur kläderna kommer att se ut när man själv bär dem. Färger kanske inte ser exakt likadana ut i verkliga livet och storlekarna kan variera. Returnerade varor måste kontrolleras, hanteras och packas om innan de kan säljas på nytt. Varorna fraktas inte sällan långa avstånd och det tar lång tid innan de är tillbaka på marknaden.

Studier vid Högskolan i Borås visar att det finns brister i informationen om produkterna inför köpbeslut. Dessutom att det fattas tydlig information om hur returerna påverkar miljön.

Studier vid Högskolan i Borås visar att det finns brister i informationen om produkterna inför köpbeslut. Dessutom att det fattas tydlig information om hur returerna påverkar miljön.

Ecomatic vet vi att våra B2B-kunder – precis som vi – är angelägna om en god miljö och gärna ser att situationen förändras till det bättre – både för lönsamheten och för miljön. Vi har därför tagit fram några tips på hur du med hjälp av Magento kan hjälpa både miljön och tillväxten i din verksamhet.

 

 

 

 

Visualisera produkterna tydligt

5 enkla steg att göra idag

Redan efter att du slutat läsa den här artikeln kan du genomföra några enkla åtgärder som på kort tid minskar antalet returer, förbättrar lönsamhet och minskar belastningen på miljön:

  1. Börja logga returer – Ta reda på varför en vara returneras. Fråga kundtjänst vilka anledningar som är de vanligaste orsakerna till att en vara skickas tillbaka.
  2. Skapa ett returformulär där kunderna ges möjlighet att ange tre av de viktigaste anledningarna till varför de returnerar varan. Glöm inte att ge utrymme för essäsvar.
  3. Dra lärdom – Kunskapen använder du till att göra om och göra mer saker rätt. Chansen att undvika liknande brister vid nästa leverans ökar.
  4. FAQ (Frequently Asked Questions) – Se till att ha en bra uppdaterad lista lättillgänglig på er hemsida som besvarar de mest förekommande frågorna kring returnering av varor. Hör med kundtjänst vilka dessa är.
  5. Visualisera produkterna tydligt – Underskatta inte betydelsen av att visualisera produkten tydligt med relevanta bilder i olika perspektiv och förstoring. Du matchar på så sätt lättare kundens förväntan och minskar risken för onödiga returer.

 

Grafisk Illustration. Det finns specifika saker som du behöver implementera i din B2B-handel, men som inte är nödvändiga om du sysslar med B2C.

Det finns specifika saker som du behöver implementera i din B2B-handel, men som inte är nödvändiga om du sysslar med B2C.

Spetsad leveransförmåga – förbättrad lönsamhet


På ett eller annat sätt är bristfälliga leveranser är en av de största bovarna när det gäller förlorade intäkter inom e-handeln mellan B2B-företag. Ju mer automatiserad och användarvänliga service du har, desto bättre för alla – inte minst miljön. Det har utvecklarna på Magento tagit fasta på. Utvecklarna optimerar – inte bara din e-handelssajt – utan hela processen fram till leverans.

Utvecklad transportadministration – TA

Här kan du se några exempel på funktioner som stöds:

  • Funktion som automatiskt väljer rätt vara från rätt lager
  • Integration som vid varuleveranser automatiskt väljer bästa möjliga leverantör till bästa möjliga pris.
  • Utvecklad transportadminstration (TA) med integreringar till exempel till Unifauns molnbaserade system.

Se mer om Magentos stödfunktioner här.

 

Godkänner du kundreturen skapas ett specifikt nummer för den returnerade produkten.

Godkänner du kundreturen skapas ett specifikt nummer för den returnerade produkten.

 

 

 

 

 

Godkända returer

Magentos RMA-funktion (Returned Merchandise Authorization) gör adminstrationen av returer lättare och ger dig full kontroll över flödet. Bland annat ger RMA möjligheter att skapa ett flöde oberoende av om det gäller en enskild produkt eller grupper av produkter. Däremot hanterar funktionen inte virtuella produkter, nedladdningsbara produkter samt gåvo- och presentkort.

 

 

Pin It on Pinterest