Fenomenet B2B växer i takt med att allt fler handelsföretag flyttar ut på nätet. B2B-företagen letar efter sätt att minskar kostnaderna och effektivisera sin verksamhet med webbaserade och automatiserad lösningar. Men ska du ta marknadsandelar räcker det inte med att din e-handelssajt ser bra ut. Den måste ha kraften att leverera ett bestående intryck för besökarna.
Oberoende av om du vill optimera nedladdningshastigheten eller skriva engagerande content bjuder Ecomatic och Magento på tio måste-ha-funktioner och tips till din webbsajt.
“Mobile first”
1. Gör den redo för mobila enheter
När mer än hälften av trafiken genereras av mobiltelefoner är det inte konstigt att Googles mantra “mobile-first” står högst på dagordningen. Vill du komma högt upp i sökmotorernas resultat måste din sida vara optimerad för mobila enheter. Dessbättre är det inte den enda fördelen med en optimering.
Det är dessutom viktig att ta reda på hur dina besökare går till väga vid sina köp. Nyckeln är att ta tillvara erfarenheterna och ytterligare förbättra deras upplevelser.
Föreställ dig att din kund är en restaurang som gör mat för försäljning i “food trucks”. Det gamla sättet att beställa vad som behövs för en dag på stan innebar att kunden först, med ett anteckningsblock i högsta hugg, tog en runda för att inventera vad som saknades. Resultatet landade efter en bra stund vid kontorsdatorn där sammanräkningen manuellt slutfördes. Först därefter kunde ordern effektueras.
Det blir så klart väldigt mycket data som ska flyttas från ett ställe till ett annat och till ett tredje. Det tar dessutom onödigt lång tid och lämnar flera utrymmen för misstag.
Det nya sättet innebär att du med din iPad, preparerad för e-handel, sammanställer informationen en gång och dessutom på ett enda ställe. Arbetssättet sparar tid och minskar risken för felaktig input.
Tag plats i framkanten
Föreställ dig nu exemplet ovan, men sätt det i ett sammanhang där dina kunder finns. Dina kunders verksamhet genomgår samma globala industriella revolution. Resonemanget är tillämpligt för alla branscher. Det är precis där – i framkanten på utvecklingen – ditt företag har sin plats.
Att göra din B2B-sajt mobilvänlig är inte bara smart eftersom det ökar försäljningen. Det finns flera saker du kan göra för att öka graden av konvertering via mobiler. Väl genomfört tar du på så vis mark i full fart. Sen är det bara att vidga horisonten och öka hastigheten.
Magentos PWA-studio är ett av flera sätt att förbättra upplevelsen för mobilanvändare. Mjukvaran gör det möjligt för utvecklare att skapa en rik och engagerande upplevelse med målet att öka graden av konvertering.
2. Skydda dina kunder med SSL
I korthet är ett SSL-certifikat ett sätt att skydda känslig information hos dina kunder. Du ser det till exempel när URL säger https:// istället för http://. Det först nämnda betyder att all informationsöverföring är skyddad från obehöriga av SSL. Informerade kunder vet att leta efter rätt start på URL:n.
De kanske till och med får en varning när de besöker din sida som berättar att den inte är SSL-skyddad. Inte förvånande avskräcks de flesta av oskyddade handelsplattformar. Som besökare får de kanske inte ens access till den. Förställ dig hur mycket du förlorar i försäljning. En SSL-skyddad sida har också betydelse för SEO.
Google lägger stor vikt vid om användarna är skyddade eller inte när de besöker din sajt. Därför måste du ge Google Webmaster Tools tillgång till två sitemaps: En för din http://-version och en till https://-versionen. För sökjätten bekräftar det att din sajt är trygg för besökaren och klar för indexering.
Var ärlig när du hanterar personuppgifter
3. Skydda dig själv för brott mot GDPR
Av stor betydelse för EU-marknaden är det nyligen implementerade datalagringsdirektivet (General Data Protection Regulation) GDPR. Från och med maj i år förändrades spelreglerna för lagringen av persondata. Bland annat krävs att de som samlar in information om oss är öppna med hur de hanterar uppgifterna och vad de använder dem till. Det absolut viktigaste är att ge besökarna svaren på de frågorna utan att de ska behöva leta efter dem.
GDPR även för global handel
Fokusera på tre punkter:
• Granska sekretessreglerna noga och se till att din policy ligger i linje med det som gäller. I det nya datalagringsdirektivet är transparens kärnan. Enkelt uttryckt: Gör vad du säger att du ska göra och säg öppet vad du gör. Kommunicera med konsumenterna på ett språk som gör det enkelt och möjligt för alla att förstå vad det handlar om.
• Försäkra dig om att du har en noggrann dokumentation. Samtidigt är detaljerna i regelverket fortfarande under utveckling. Hittills finns inga vägledande domar från nationella domstolar eller från EU:s rättssystem. I Sverige är Datainspektionen tillsynsmyndighet för GDPR. Myndigheten kan också svara på frågor kring datalagringsdirektivet.
Under alla förhållanden kommer förmågan att visa en uppriktig, omsorgsfull och trovärdig attityd gentemot GDPR och dess anda att spela en betydande roll. Ju mer du kan visa att du jobbar på ett korrekt och respektfullt sätt i förhållande till kunderna, desto bättre för verksamheten och för affärerna.
• Följ GDPR även om dina affärer inte har EU som bas. Internet är en global företeelse. Även om du har ett globalt synsätt i dina affärsambitioner så behöver du implementera datalagringsdirektivet. Det är nämligen svårt att se att IT-avdelningar bygger två parallella system. Samtidigt måste du hantera GDPR:s krav utan att dina kundernas upplevelser av shopping försämras.
Boven heter bristfälliga leveranser
4. Spetsa din leveransförmåga
På ett eller annat sätt är bristfälliga leveranser är en av de största bovarna när det gäller förlorade intäkter inom e-handeln mellan B2B-företag.
Några vanliga anledningar till att B2B-kunder överger sin kundvagn och aldrig checkar ut:
• Oväntade avgifter.
• Utcheckning tar för lång tid eller är alltför komplicerad (vanligen beroende på komplicerade leveransvillkor).
• Avsaknaden av expressalternativ (kunden vill inte gärna vänta mer än en vecka. Speciellt inte B2B-kunder).
• För höga leveransavgifter.
• Alltför många varor levereras fel eller är defekta när de når mottagaren.
Ju mer automatiserad och användarvänliga service du har, desto bättre för alla. Det har utvecklarna på Magento tagit fasta på. Utvecklarna optimerar – inte bara din e-handelssajt – utan hela processen fram till leverans.
Här kan du se några exempel på funktioner som stöds:
• Funktion som automatiskt väljer rätt vara från rätt lager
• Integration som vid varuleveranser automatiskt väljer bästa möjliga leverantör till bästa möjliga pris.
• Utvecklad transportadminstration (TA) med integreringar till exempel till Unifauns molnbaserade system.
Se mer om Magentos stödfunktioner här.
Nedladdning av bilder avgörande
5. Snabba bilder ger bättre SEO
Hastigheten för nedladdning av bilder är av stor betydelse. En generell riktlinje är att laddningstiden bör ligga runt 2–3 sekunder.
Snabb nedladdning är avgörande av två skäl:
• Din kunder är upptagna och ständigt på språng. Minsta tröskel innebär att beställningen bromsas och att varukorgen lämnas åt sitt öde.
• Ju fortare dina bilder laddar, desto snabbare är din webbshop och det är något som sökmotorerna gillar.
Svårigheten är att skala ner bilderna med bibehållen kvalitet. Utgå ifrån hur du sparar ner din bild. Du kan till exempel använda Photoshop och välja funktionen ”Spara för webb”. Välj därefter formatet .jpg och en 80-procentig bildkvalitet. Bilden får ett komprimerat standardutseende för webb.
Fråga en grafisk designer om du tycker det låter för komplicerat.
Om du vill optimera dina bilder för webb finns det massor av alternativ. Du kan till exempel titta närmare på Magento Marketplace för att ta del av utbudet.
6. Skapa content som inspirerar och engagerar
Oberoende av om du skapar content för din webbshop eller för din blogg så måste du engagera besökarna. Du måste skapa ett innehåll som kunderna kan relatera till just sina behov. Visa att du är medveten om vilka problem de brottas med. I annat fall kan du inte erbjuda lösningar.
Content din del av dialogen
Det innehåll du skapar är ditt företags del av dialogen med kunden. Frågor du måste svara på först är: Hur vill dina konsumenter bli tilltalade? Vilken ton eller manér får deras gillande? Uppskattar de humor och vilka svar letar de efter?
Engagerande innehåll med hög trovärdighet skapar lojalitet till varumärket. Content som visar på handlingsvägar för kunden minskar trösklar och ökar konverteringen.
Skaffa en vinnande strategi
Först kan man konstaterar att många B2B-ehandelsshoppar fortfarande saknar kvalitetsinnehåll. Du behöver helt enkelt en vinnande strategi för content inom samtliga områden där dina kunder befinner sig online. Du behöver också vara uthållig och konsekvent i alla kanaler. Några korta punkter för att skapa ett engagerande innehåll på webben:
• Försäkra dig om att du på förstasidan tydligt visar vilka kvaliteter du har som dina konkurrenter saknar (Unique Selling Proposition, USP). Centrerar din USP i toppen på sidan.
• Se till att du har en klar och tydligt hänvisning på din förstasida för hur man beställer varor. Kombinera det gärna med att tydligt att visa vad de får för pengarna.
• Vänder du dig till den engelsktalande världen kan du kan med fördel använda applikationer som Grammarly och The Hemingway för att förbättra läsbarheten. För det svenska språket finns ett antal liknande applikationer som till exempel Petnoga och Stava Rex.
• Tala samma språk som dina kunder. Säger de Cola istället för Coca Cola så gör det du också.
• Lyft fram personligheter för att skapa lojalitet till varumärket och för att bygga verkliga och hållbara relationer till konsumenterna.
• Glöm inte: Även om kunderna representerar ett företag tänker och känner de fortfarande som människor.
Open Source ger kontroll
Våga dra på rubriker, skapa copy som inspirerar till CTA (call to action) och gör inspirerande produktbeskrivningar. Uppräkningen är exempel på åtgärder som får ett stort genomslag i din försäljning. Det kan dessutom vara en bra idé att investera i bra copywriting för att få texten att sjunga rätt sånger i avsedd tonart.
7. Open Source ger dig kontroll
Din affär är unik och din e-handelsshop ska spegla det. Det betyder att du måste personalisera den i linje med din interna process och för dina kunders behov. Med en Open source-lösning får du en fullt anpassningsbar plattform att arbeta från.
Du får också tillgång till – och kan relativt enkelt – koppla på en mängd olika funktioner allt eftersom din verksamhet växer.
Open Source-hjälp i ett nötskal:
• Extensions: På Magento Marketplace hittar du säkra tillägg och add-ons för flera olika områden.
• Community: Hamnar överst på listan över anledningar till att du ska välja en Open Source-lösning. Du får tillgång till en gigantisk och hängiven skara av utvecklare redo att hjälpa till. Magento och dess Community är inget undantag. Förutom tillgång till en i stort sett ändlös rad av möjligheter får du också tillgång till utvecklare och säljare beredda att ge dig stöd längs hela resan.
• Certifierade utvecklare: Vårt Community består inte bara av människor med genomsnittliga kunskaper i Magentos plattform. Du får tillgång till Magento certifierade och professionella utvecklare. De är tränade för att göra din e-handelsplattform så perfekt som möjligt.
• B2B Analytics: Att driva en framgångsrik e-handelssajt inom B2B-området betyder att du behöver en speciell uppsättning analysverktyg. Med Magento Business Intelligence (MBI) får varje Open Source-medlem B2B-support på högsta möjliga nivå.
Med en Open Source-lösning kan du driva en expansiv B2B-shop som går att skräddarsy efter dina behov och som växer med dig.
Varje B2B-kund är unik
8. Implementera avancerad B2B eCommerce Analytics
B2B-ehandel är väldigt olik B2C. Sajter som jobbar på B2B-basis kräver mer personaliserade lösningar för att fungera optimalt. Det beror på att var och en av dina kunder är unik – även om de beställer samma produkt. De kommer var och en att ha ett kontrakt med dig.
Vidare har de har olika leveransbehov och olika krav när det gäller lagerhållning. De kommer var och en att behöva personliga lösningar, vilket leder till nödvändigheten att ha kolla på kundens enskilda KPI:er (Key Performance Indicators).
Det är avgörande att ha en konstruktion för affärsanalys som gör det möjligt att välja vilka KPI:er du ska analysera för varje enskild kund. Du vill kunna samla in data från enskilda varugrupper, eller kontrakt och affärsavslut. Varje lead du får här kan ge en återkommande kund. Därför måste du också hålla dina säljare och förhandlare uppdaterade. Allt detta och lite till är möjligt att implementera och dra nytta av via Magento Business Intelligence.
9. Personalisering är nyckeln för e-handelsplatser
Med så många unika kunder med specifika preferenser och kontrakt vill du självklart presentera ett skräddarsytt varuutbud och anpassade beställningsalternativ när dina kunder besöker din sajt.
Personlisera din e-handelsplattform:
Amerikanska Forbes David Kostusev (Business Development Council) tar upp fyra punkter att tänka på när du personliserar din e-handelsplattform:
1. Skapa en persona för din idealkund (Ideal client avatar) så du har en ren bild av vad de är ute efter.
2. Var konsekvent på samtliga plattformar när du presenterar ditt varumärke och vid varje steg av kundresan.
3. Börja i liten skala (det gör det lättare att mäta) och utöka därefter antalet mätpunkter.
4. ”Move up the ranks both on and offline.” Du vet när du hittat det vinnande konceptet eftersom du får mer SEO-styrd trafik och mer potentiella affärsmöjligheter.
10. Inkludera möjligheter till storköp och rabatter
Det finns två specifika saker som du behöver implementera i din B2B-handel, men som inte är nödvändiga om du sysslar med B2C.
1. Miniminivå på beställningen
Skapa en infrastruktur för att snabbt avgöra vilken lagerstatus du bör hålla. När du är en B2B-handlare betyder det vanligen att du har ett stort utbud av varor och tjänster för försäljning varje dag. Genom att testa ”rätt ordernivå” får du en stabil grund för kvantiteten på en minimiorder. Minimiordern är baserat på din idealkonsument och din ROI (Return on Investment).
2. Storköpsrabatter
Att erbjuda kunderna rabatter vid stora beställning bidrar till din konkurrenskraft. Dessutom innebär det oftast att dina kunder kommer tillbaka för mer. Det hjälper också till att skapa utrymme för nya och uppdaterade produkter.
Om avsikten hos din kund var att köpa ett antal av tio varor till fullt pris ökar antalet kunder som köper 20 om priset är rabatterat. Det är som du vet standard i grossistbranschen. Något som också gäller rabatterbjudande i samband med att utgångsdatum närmare sig eller nya produkt är på väg in.
Hur du nu allt som krävs för en B2B-sajt med wow-faktor?
Den här artikeln har försökt visa på tio nycklar, som kanske mer än några andra, tar dina affärer till nästa nivå. Låt din närvaro på nätet växa och skörda frukterna av det.
Kom igång med Magento e-commerce business tools
Vill du veta mer e-handel för B2B? Ta för dig på B2B eCommerce Websites.
Thank you!
For our Swedish readers we recommend: ecomatic.se
For our international audiance we recommend: magento.com