Progressive Web Apps är appar som du kan ladda ner och använda via din webbläsare. PWA kombinerar alla de bra sakerna med en webbplats med kännetecken från vanliga appar. PWA är alltså en samling teknologier som ofta gör en hemsida eller webshop supersnabb för den som använder den.
Varför ska man då ha en PWA-lösning?
1. Överlägsen användarupplevelse
Med en snabbare hemsida kommer dina kunder bli nöjdare. De kommer helt enkelt slippa en hemsida som hoppar till precis när du ska klicka på en länk, så att du hamnar på en annons (finns det något störigare?). Du får som användare och potentiell kund självklart en sömlös upplevelse och du kommer troligen men än gärna besöka företagets plattformar igen. PWA ger nöjdare kunder helt enkelt! Vem vill inte ha det? Det är trots allt våra kunder som gör att vi existerar över huvud taget!
2. Samlad lösning för alla plattformar
En av de största fördelarna med PWA är att du inte behöver tänka på att underhålla och sköta support från olika applösningar. Eftersom PWA är en och samma lösning för alla plattformar. Eftersom du sparar tid genom att samla dina plattformar, så får du mer tid till att driva ditt bolag framåt. Mer tid = mer pengar!
3. Kompletta SEO-möjligheter
Eftersom PWA är en vanlig HTML-sida “förklädd” till en app har du kompletta SEO-möjligheter och kan optimera den på samma sätt. Google indexerar din PWA som en helt vanlig webbplats vid sökning. Vi alla vet att SEO är viktigt för alla former av bolag, vare sig det är ett B2B-företag som inte säljer något via webben, eller en regelrätt e-handel med mängder av produkter och produktdata i omlopp. Syns du inte så finns du inte!
4. Offline-läge
I en PWA kan du välja vilka utvalda delar som ska finnas tillgängliga offline för användaren. Detta underlättar användarens köpflöde; om uppkopplingen skulle brytas eller om användaren övergår till annan enhet så finns informationen kvar. Varukorgen är alltid redo att checkas ut! Du riskerar helt enkelt inte att tappa dina kunder i viktiga situationer under kundresan och det blir helt enkelt mindre störningsmoment för kunden.
5. Högre konverteringsgrad
Med konvertering åsyftas ofta köp, men en konvertering kan också vara att att användaren lyckas slutföra en uppgift på din hemsida. Till exempel så kanske du vill att de ska bli medlemmar, prenumerera på ert nyhetsbrev eller ladda ner en fil.
Det är inte ovanligt att företag har sämre konvertering hos den växande skaran användare som genomför köp och söker information i huvudsak från sin mobil. Flertalet studier har gjorts på laddtid kontra konverteringsgrad där man gång på gång kommer fram till att de webbplatser som har en laddtid på under 4 sekunder, presterar allra bäst. Ju snabbare din sida är, desto mer säljer du i princip. Du kan testa din sidas hastighet HÄR.
Ett genomarbetat användargränssnitt i kombination med PWA:ns supersnabba laddtider leder ofta till att konverteringen blir avgjort bättre.
Fördelar för användaren:
- Användaren behöver inte ha internetuppkoppling för att använda din PWA – den funkar precis som en vanlig app, även offline. Det ökar sannolikheten för att de stannar kvar på din plattform längre, ingen blir glad av en långsam app!
- Användaren har tillgång till alla funktioner som finns i enheten via din PWA – till exempel kamera, mikrofon, pushnotiser och liknande. Det blir lättare att skicka bilder till kundtjänst, skicka röstmeddelanden och gör att du kan få viktig infomration direkt som en pushnotis.
- Användaren slipper att hoppa ifrån din webbplats till en app-butik för att ladda ner din app – en PWA sparas sömlöst från webbläsaren ner till skrivbordet om man vill. Vi alla letar väl enklare vägar att hitta information, eller genomföra köp på?
- Din PWA beter sig exakt likadant som en vanlig app. Den ger snabb respons i scroll och navigation. Kan vi inte komma överens om att snabb respons i appar är guld värt?
Ecomatic hjälper dig med PWA, kontakta oss för hjälp vidare eller en pratstund!