UTMANING
Light My Fire är ett välkänt varumärke inom outdoor och kanske främst inom segmentet matlagning utomhus, med försäljning över hela världen. De ville nyttja att de besitter unika produkter och en unik position på marknaden och därför skapa en ordentlig hemsida och webshop. Detta för att enklare nå ut, inspirera och såklart ge sina kunder världen över möjlighet att köpa produkterna direkt från avsändaren.
Utmaningen och önskemålen från Light my Fires sida var att designa om den befintliga sidan totalt – göra den mer estetiskt tilltalande samt betydligt mer kundvänlig. Den skulle då dessutom finnas tillgänglig på fler olika språk för att nå ut till alla kunder.
Detta ställer ju såklart högre krav på utvecklare och plattform för att nå upp till de uttalade målen. Dessutom skulle hemsidan integreras och kopplas ihop med affärssystemet Microsoft Business center för enkelt hantering av betalningar och ordrar. Målet var att bli mer effektiva, lättare ha översikt över ekonomin samt bli mer produktiva samt få fler verksamhetsinsikter.
LÖSNING
Ecomatic löste detta genom att bygga en plattform baserad på Magento 2 där Light My Fire kan sköta alla siter, oavsett land från ett och samma backoffice. Det gör att de på så sätt kan få en överblick över alla siter betydligt enklare än om man har ett separat backoffice till varje site.
I magento kan du redigera, ändra och ta bort eller lägga till produkter och content. Du kan välja att göra det på landsnivå, eller över hela siten. Detta sparar användaren tid såväl som kraft. Dessutom integrerade vi Microsoft Business Centre precis som önskat för att underlätta det vardagliga arbetet och enkelt få översikt över företaget i helhet.
Tack vare hjälpen från en av Ecomatics konsulter Johan Henge som är specialiserad på marknadsplatser, så säljer Light My Fire nu även sina produkter på Amazon, effektivt och enkelt. Läs mer om Ecomatic och marknadsplatser här.
Genom denna nya site ökar nu Light My Fire sin närvaro i världen och kan ta sina sunda och innovativa tankar steget längre.
Mer om Light My Fire
Allt började med en pinne. 1995 stötte vår grundare Michael Odqvist på en uråldrig hemlighet: Maya-pinnar. Den naturliga tändveden som var rik på kåda stod för ett enkelt och pålitligt sätt att göra upp eld. Dessutom från en hållbar resurs: pinnarna kom från tallar, fällda av lokalbefolkningen i Guatemala. Michael startade en fair trade-produktion på plats och 400 av dessa ättlingar till Maya-indianerna fick en inkomst som bland annat innebar att deras barn kunde gå i skolan.
“Våra liv har blivit digitala, tidsoptimerade och mobila. Men när vi drömmer är det om levande ljus och romantik, lägereldar, majbrasor och firande. Alla dras till elden. Och vi säljer elden. Vi utvecklar unika, lågteknologiska utomhusprodukter av premiumkvalitet med en design, färgskala och funktionalitet som gör att vi lika gärna använder dem i stan som ute i naturen.”
Light My Fire
SE ANDRA KUNDSTUDIER
Lilly Nails
Med en expansiv tillväxt sedan starten 2008 är Göteborgsbaserade företaget Lillynails idag en ledande distributör av professionella nagel- och fransprodukter. Med en väl utvecklad e-handel och ett nytt implementerat lagerstöd är siktet inställt på att fortsätta växa genom att sälja högklassiga produkter till utbildade diplomerade nagelterapeuter.
Padelcourt no.9
För att underlätta arbetet med affärsnätverket, som idag består av ett 70-tal företag, byggdes en medlemsportal med vår e-handelslösning, som är unik för nätverkets medlemmar. Detta kommer att underlätta de administrativa arbetsuppgifterna för Padelcourt no. 9 och det kommer även leda till en ökad interaktion mellan medlemsföretagen.