Amazon, CDON och Zalando. Dessa tre företag har alla något gemensamt. Hmm, vad kan det vara? Jo, de är alla marknadsplatser! De är alltså alla platser där man samlar olika varor för vidareförsäljning. Marknadsplatser har länge varit stort i USA men har aldrig riktigt slagit igenom på samma sätt i Sverige. Men det är nya tider och så även för diverse marknadsplatser. Men tillväxten på senare tid har varit god och vi ser inga indikationer på att detta är påväg att förändras!

Vill ni nå ut till en bredare kundkrets, hitta fler kunder och öka er försäljning – testa att sälja på en marknadsplats!

Varför ska man sälja på marknadsplatser egentligen? 

  • Ta chansen att använda dig av marknadsplatsens förhoppningsvis starka marknadsposition. Du kan således driva försäljning och marknadsföring i en ny kanal. Det innebär dessutom troligtvis en större försäljning utan en ökad arbetsbelastning!
  • Du får möjlighet att finnas där dina kunder finns. Detta är superviktigt för att behålla sin relevans och fortsätta sälja. Finns din målgrupp på marknadsplatser? Då behöver du också finnas där.
  • Mixar du dina försäljningskanaler med marknadsplatser som har en solid bas av kunder med en god räckvidd, får du ett gott komplement till din egen webbshop där du har chansen att nå fler inför en eventuell kampanj till exempel.

Vår marknadsplatsexpert Fredrik Henge om ämnet;

Det varierar enormt i komplexitet mellan olika marknadsplatser och hur komplicerat det är att komma igång. Det jag personligen kan bäst är CDON och Amazon men det finns olika verktyg för att ansluta sig till t.ex. Amazon, Zalando, Fyndiq, CDON, Tradera, Elgiganten, Åhlens och Afound (H&M). Sello och Sharespine är enkla och kostnadseffektiva hjälpmedel som man kan använda sig av för att lättare komma igång. Det viktigaste är egentligen att hitta den marknadsplats som känns bäst och rätt för just ert företag och som kan ta er till nya nivåer. Den marknadsplats som passar ihop med ert varumärke och som du känner att ni kan stå bakom borde således troligtvis också bli er nya partner. Vad som är rätt för just ert företag är högst individuellt och det finns inget standardsvar på vilket val som är bäst!

Fredrik har tidigare arbetat på CDON och har en bra inblick i marknadsplatser och hur dessa kan användas för att maximera antalet sälj. Fredrik jobbar nu hos oss på Ecomatic och kan hjälpa er vidare om ni är sugna på att veta mer om marknadsplatser och hur ni kan integrera dessa i er marknadsplan. Vet ni inte riktigt hur ni ska börja eller har ni helt enkelt inte tid? Låt Fredrik hjälpa er!

Pin It on Pinterest