Att skapa en så bra upplevelse för sina besökare som möjligt är troligen de flesta e-handlares mål. Vi vill inte bara få regelbundna ordrar från våra stammiskunder, utan även attrahera nya. Följande tips ska underlätta för dig och dina kunder, och förhoppningsvis leda till fler, glada kunder.
Förstasidan är A & O
Många kunders första kontakt med ert företag är genom er förstasida. Alltså den sida som dyker upp först när man går in på er website. Det är alltså av allra största vikt att kunden får en positiv bild av er som företag och att denne hittar det den sökte. Var därför inte rädd för att verkligen visa vem ni som företag är. Visa upp de produkter som ni vet är populära, visa bredden på ert sortiment och gör det lätt för kunden att leta sig vidare på hemsidan. Detta är något man måst utveckla och det är viktigt att man ständigt utvärderar och uppdaterar sin förstasida, för att hjälpa sina kunder på bästa sätt.
Syns du inte finns du inte!
För att få in nya kunder till din site måste du gå att hitta. Syns du inte finns du inte! Detta är mer eller mindre en förutsättning för att lyckas med e-handel idag. Du har troligtvis valt ut några väl utarbetade sökord som är kopplade till din bransch. Kom ihåg att det även är viktigt att locka till dig de kunder som kommit en bit längre i sin kundresa och börjar närma sig ett beslut om solen står rätt på himlen. Dessa kunder letar sig gärna in på en specifik produkt direkt från sökmotorn. Glöm alltså inte att även konkurrera i sökmotorerna med dina produkter och olika kategorier!
Förenkla!
Grunden i allt vi gör ska utgå ifrån att vi vill underlätta för kunden. Det ska vara lätt att handla hos oss, det ska gå snabbt och kännas tryggt. Ett bra tips kan vara att ha tydlig kontaktinformation så kunden enkelt kan kontakta er. Detta kan göras i form av en knapp som gör det extra synligt och lätt att hitta.
Om du säljer främst mot Business to Business och dina kunder kanske måste logga in i kundportalen så är enkelhet en viktig faktor. Utforma webshopen så att den ser ut som vad den anställda som ska lägga beställningen är van vid. Denne sitter med allra säkerhet hemma och e-handlar ibland, varför skulle denna person vilja att det såg helt annorlunda ut bara för att köpen görs i jobbet? Sätt allt på samma ställe där det borde ha varit om ni sålde B2C, det känns mer hemtrevligt. Om ni har aktiva säljare som hjälper era kunder, låt er kund lägga beställningen och återkoppla till kunden efteråt.
Optimera mera!
På produkt och kategorisidorna är det din gyllene chans att påverka dina kunder. Det spelar ingen roll om du fokuserar på B2B eller B2C utan dina kunder ska kunna leta sig runt siten med en sökfunktion, enkel kategorisering och filtrering. Har du dessutom vältagna bilder på dina varor med tillhörande, korrekta och välutformade produkttester och snabba laddtider är du hemma!
Inkludera detta på sin site :
1. CHATT
Det har visat sig effektivt att använda sig av en pop-up chattfunktion när kunden inte varit aktiv på en litet tag och se till att svara på besökarens eventuella frågor som hindrar dem från att köpa. Du får på detta sätt nya kunder och dina stammisar att bli nöjda.
2. LEVERANSTID
Att vänta är något vi alla får göra ibland. Det rökta vi till och med att få göra ibland. Men något av det värsta som finns är ju att vänta på obestämd tid. Det är som att dagarna när man är ovetandes om hur många sådana det kommer bli tills du får din produkt – är oändliga. Vi vill undvika denna känslan och berätta för våra kunder när de kan förväntas få sin produkt. Detta anser vi är effektivt även om produkten inte är i lager eller de måste göras en kundbeställning via telefon. Detta kan vara det viktigaste steget i varför en kund väljer er som leverantör. De kanske behöver en viss produkt till en viss tid – ni har det och därav föll valet på er!
3. OFFERTRUTA
Ha en offertruta där kunden kan efterfråga pris på antal produkter. Detta är speciellt viktigt i B2B-affärer för att kunna ge en poentiell kund ett snabbt prisförslag. Ha denna ruta synlig och lätt att hitta. Kontakta kunden så snabbt du kan efter du fått in förslaget.