Konverteringsoptimering innefattar allt det du gör för att öka andelen konverteringar på en din hemsida. Det kan vara allt från produktsida till startsida eller kategorisida. Med andra ord, alla sidor där det finns en eller annan form av konverteringsmöjlighet. Det kan vara att en besökare ska skriva upp sig för nyhetsbrev eller att fler ska välja en viss produkt som du tjänar extra på att sälja. Konverteringsoptimering är alltså i princip alla handlingar som du vill att dina besökare ska genomföra medan de befinner sig på sin sida.
Klimatet runt oss i den vanliga världen, men inte minst inom e-handel förändras precis hela tiden. Det är därför viktigt att vi kollar så att det som fungerade innan, fortfarande fungerar. Vi vill att ni ska lyckas och har därför satt ihop en liten checklista i konverteringsoptimering och vad man kan göra för att ge konverteringen en skjuts. Men tänk på att det är något du kommer behöva jobba med kontinuerligt, och sätt därför gärna upp en tydlig plan för hur organisationen ska arbeta med detta över lång tid.
1. Se till att din sida är tillräckligt snabb.
Sidans hastighet har en direkt och stor påverkan på det första intrycket din kund får av dig. Tar det tar för lång tid att ladda är risken stor att användaren lämnar webbplatsen. Enligt statistik från martechadvisor.com sägs det att 40-50 % av potentiella kunder lämnar din hemsida innan ens laddat om det tar 3 sekunder eller mer. Allt fler använder dessutom idag mobilen i högre utsträckning när de surfar och dessa användare är ännu mer känsliga för långsamma sidor. Du vet säkert själv hur frustrerande det kan vara med långsamt laddande sidor när du försöker ta reda på eller köpa något. Minimera risken att dina kunder ska associera din e-handel eller hemsida med den känslan genom att ha en snabb laddningstid. Du kan kontrollera hastigheten på din hemsida här!
2. Lägg till kundomdömen och kundvärden högt upp på din sida.
Addera kundomdömen och kundvärden “above the fold” för att konverteringsoptimera. Studier har visat att företag som berättar för kunden varför de ska välja dem utan att de behöver scrolla, kan öka sin konvertering rejält. Enligt statsistik från Google testade b.la TUI att lägga till “x-antal nöjda kunder” och en utmärkelse above the fold och ökade sin konvertering med 8 %. Då berättar du direkt för kunden varför de ska välja just ditt företag. De flesta sitter tyvärr inte och lusläser din hemsida när de jämför med dina konkurrenter. De kommer troligtvis gå på magkänsla och den får man rätt omgående. Uppmärksamma helt enkelt varför kunden ska välja er med en gång!
3. Testa! Testa! Testa!
Hur ska vi veta om något vi förändrar är bättre eller sämre? Jo vi testar. Och med väl utformade test får vi direkt svar på om vår förändring fungerande eller inte. Håll koll på hur din statistik såg ut innan och efter och ändra en sak i taget. Ändrar du 50 saker på en gång vet du inte vad som är orsaken till ert dåliga, eller bra resultat. Använd Google Optimize till exempel – ett gratis program från Google som ger dig möjlighet att genomföra A&B-tester, multivariabel-tester och så vidare. Ditt mål med konverteringsoptimering skall vara att ta beslut med data som du använder som grund. Vi ska undvika att ta några beslut för att vi vill att det ska vara på ett sätt, att vi tror att det ska vara på ett visst sätt eller för att någon tycker att det ska vara på ett visst sätt. Det finns mängder med exempel på att det det alla trodde eller tyckte skulle funka i själva verket gjorde saken värre. Var inte den personen!
Behöver ni hjälp med e-handel eller bara vill bolla ideér? Tveka inte att kontakta oss! Vi hjälper er navigera i e-handelsdjungeln.