2018 var ett bra år för Magento, e-handlare och vårt Community. I slutet av året släppte Magento också version 2.3.0 med flera nya kraftfulla verktyg för att förbättra upplevelsen både för e-handlare och för utvecklare.
Versionen innehåller uppdateringar av centrala funktioner, buggfixar samt säkerhetsuppdateringar. Ecomatic ger här några exempel på viktiga förändringarna:
Multi-Source Inventory (MSI)
När e-handeln växer följer sätten att sälja, lagra och leverera produkter med i utvecklingen. MSI gör det enkelt för e-handlare att effektiviserar lagerhanteringen med Magentos utvecklade administrationssystem.
- Destinera produkter och kvantiteter till varje mottagare, som lager, butiker, distributionscentraler eller “drop shippers” (distributör eller tillverkare som levererar varor direkt till en slutkund på uppdrag av företaget).
- Spåra lagersaldot för varje specifik vara för att lättare hantera varulagret.
- Skräddarsy din verksamhet. Skapa enkelt regler som automatiskt prioriterar från vilken enhet eller lager en vara plockas för varje enskild webbshop.
Möjliggör också för e-handlare med ett enda lager att ha total kontroll på nettovolym allt eftersom kunderna lägger produkterna i kundvagnen. Det ger alltid rätt nivå på lagerstatus och förbättrar möjligheten till konverteringar. MSI går att integrera med leverantörer av tredjepartslösning för lagerhållning.
Progressive Web Apps (PWA) sänker kostnader
PWA i Magento 2.3.0 skapar en upplevelse hos användaren som påminner om en applikation i en smart telefon. Den har klara fördelar som till exempel snabb nedladdning av sidor. PWA är självklart responsiv och hanterar desktop och mobila enheter lika smidigt.
När du ökar engagemanget hos användaren hjälper PWA dig att öka konverteringen. PWA är utvecklat via Magentos Open Source Community. Det kommer därför snabbt att utvecklas nya teman och andra generella kvalitetsförbättringar allt eftersom utvecklare jobbar fram förbättringar för de egna front-end-utvecklarna i Magento. Den får därmed lägre utvecklingskostnader. PWA snabbare inte bara upp utvecklingsprocessen, utan hjälper också innehavaren att reducera sina kostnader.
Page Builder i Magento
Page Builder for Magento Commerce gör det lätt att skapa nya sidor och att uppdatera sitt content snabbt. Det gäller framför allt för de mer otekniska av oss. Det intuitiva gränssnittet för drag-and-drop stöder förutom text också bilder, video och banners. Det gör att beroendet av front-end-utvecklare minskar.
Du får tillgång till förhandsvisning, körordnings- och publiceringsschema för ditt material via Page Builder. Självklart är funktionen fullt integrerad med Magentos media- och widgetgalleri. Funktionen är ännu så länge bara tillgänglig för Magentos “Early Adopter Program”, men kommer att inkorporeras i den kommande 2.3.1-versionen.
Ytterligare exempel på nyheter i Magento 2.3.0:
Magento Shipping
Är ett intelligent system för flerval när det gäller leveranser och distribution på global nivå. Gör det möjligt för dig att förbättra kundservice och relationer genom att strömlinjeforma dina aktiviteter.
- Funktion som automatiskt väljer rätt vara från rätt lager
- Integration som vid varuleveranser automatiskt väljer bästa möjliga leverantör till bästa möjliga pris.
- Utvecklad transportadminstration (TA) med integreringar till exempel till Unifauns molnbaserade system.
Elasticsearch uppdatering
Elasticsearch-uppdatering gör det möjligt till omfattande och nyanserade sökmöjligheter på din sajt. Med ett filter kan din sökning enkelt baseras på olika sökattribut. Med lanseringen av 2.3.0 är uppdateringen tillgänglig för både för Magento Commerce och Magento Open Source.
Dessutom stöder den flera olika språk, synonymer och “stopwords”. (Stoppord förekommer i nästan alla texter och filtreras ofta bort i sökningar. Några svenska exempel är och, eller, men, en, ett och att). Indexeringen sker i bakgrunden genom hela processen utan att störa kundupplevelsen.
Snabbare import/export
I den senaste versionen av Magento har import/export-funktionen förbättrats i termer av användarvänlighet och hastighet. Nya funktioner har lagts till för att ytterligare förstärka processen.
GraphQL
Är en flexibel och potent storefront API med stora möjligheter integrerat i Magentos ekosystem. Verktyget gör det lättare för utvecklare att komma åt specifika dataelement från API:n enbart via en enda fråga. GraphQL’s skapar bättre, snabbare och mer förutsägbara resultat även på långsamma nätverk.
Asynkront API för stora volymer
Nytt skalbart API. Skapar bättre tajming och visualiserar kontrollen över de förfrågningar som riktas till API även när stora datamängder efterfrågas. Frågorna besvaras efter hand och utan att vänta på att alla operationer ska slutföras, vilket kortar tiden mellan fråga och svar.
Snabb och potent indexering
Med en infrastruktur som möjliggör parallella indexeringsprocesser och “sharding” (metod för dataöverföring mellan flera olika maskiner) minskas tidsåtgången med över 60 procent, vilket förbättrar stödet för större e-handelsplatser och möjliggör snabbare uppdatering av sortimentet.
Nya verktyg för säkerhet (Two Factor Authentication)
Google ReCAPTCHA och två-faktor-autentisering ger ytterligare förbättringar för att säkra din e-handelsshop och hindrar oauktoriserade inloggningar, lösenordsstölder e t c.
Adobeägda Magento är en av de absolut mest populära e-handelsplattformarna i världen med mer än 250 000 aktiva installationer. Inte oväntat finns det därför mer att upptäcka i Magento 2.3.0.
Har du frågor kring Magento och e-handel – dra dig inte för att kontakta Ecomatics Magento- och e-handelsexperter.