E-handeln i Sydostasien kommer att överstiga 23 miljarder dollar i år. Fram till och med 2025 väntas tillväxten i handel och försäljning av tjänster överstiga 240 miljarder dollar. Den visar den analysrapport som Google tillsammans med Singaporebaserade Temasek nyligen offentliggjort.

Bedömningen omfattar de tio stater som ingår sammanslutningen Asean (Association of Southeast Asian Nations). Under samma period förväntas utvecklingen generera åtta miljoner nya arbetstillfällen. Storlek på tillväxten överraskar rapportförfattarna och är större än de prognoser för handelsområdet som Google och det oberoende analysföretaget Temasek tidigare gjort.

What’s really growing is small businesses selling to consumers.
Rajan Anandan, Google vice president och managing director för Sydostasien och Indien

 

Smarta telefoner eldar på e-handel

I dag uppskattas 350 miljoner invånare i de tio Aseanländerna vara internetanvändare och antalet ökar. De lägger dessutom ner mer tid på mobilt internet – framför allt genom smarta telefoner – än resten av världen.

Google konstaterar att antalet sökningar efter e-handelsbolag har fördubblats under de senaste två åren. Samtidigt lägger konsumenterna i Sydostasien ner i genomsnitt 140 minuter varje månad på regionens två ledande e-handelsplattformar (rapporten pekar inte ut dessa, men sannolikt åsyftas Alibaba-ägda Lazada och Sea-ägda Shopee).

För att citera en av rapportens slutsatser för 2018:

Powered by the most engaged mobile internet users in the world, industries like e-Commerce, Online Media, Online Travel, and Ride Hailing grew at an unprecedented rate.
e-Conomy SEA 2018 report

Kapital strömmar in i sydasiatisk e-handeln

Det är ingen nyhet att världsekonomin allt mer kommit att svänga över från Europa och USA i riktning mot Asien. Att Sydostasien tycks vara på väg att utvecklas till en kraftig motor för världsekonomin tycks dock överraska flera bedömare – inte minst i Europa. Rapporten noterar att investerare börjat pumpa in stora mängder kapital i regionen och inte oväntat uppmanar Google & Temasek nu alla andra att också dra nytta av utvecklingen.

Samtidigt framgår att analytikerna inte tagit med samhällssektorer som mobila betallösningar, utbildningar online och digital hälsovård. Anledningen är att dessa områden fortfarande är i sin linda. Rapporten fokuserar istället på B2C-konsumtionen, e-handelsmodeller och marknadsplatser som gör det möjligt för små och medelstora företag att sälja till slutkonsumenter. I sammanhanget exkluderas också försäljningen av secondhand-prylar, e-handelsplattformar för konsument-till-konsument och försäljning via social media.

Du kan ladda ner rapporten här

Fotnot: Association of Southeast Asian Nations består av Brunei, Kambodja, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam. 1 nov. 2017.

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest