Köpet av e-handelsplattformen Magento fyller ett hål inom e-handelsområdet för mjukvarujätten Adobe. Införlivande av Magento betyder nu att man kan skapa content byggt på analys och data för att ta fram nya e-handelslösningar.
Det konstaterar Craig Peasley, senior director product marketing, på Magento i Culver City i Kalifornien. Peasley arbetar också som chef för Product marketing på eBay och han har minst sagt bra koll på den globala e-handelsutvecklingen.
Jobbar bara med första-parts data
Enligt en intervju gjord i dagensanalys.se satsar Magento nu på nativelösningar där endast första parts-data används. När Adobe nu lyfter in Magentos e-handelstjänst får man kontroll på hela kundresan till konverteringen från datainsamling till analys. Detta innebär att man slipper arbeta med externa partners för att ta fram användbara analyser.
Craig Peasley understryker betydelsen av Magentos open source och sitt community – inte minst i Tyskland. Tillväxten av Magentos e-handelsplattform skapades till stor del utifrån det utvecklingsarbete som skedde där.
Analys av kakor allt för ytlig
E-handelsgurun menar också att det inte längre är fruktbart att skapa kampanjer som bygger på insamling och analys av kakor. Informationen anser han vara för ytlig. Det krävs att man dyker djupare i datan för att kunna göra smartare marknadsföring. Det kräver så klart att man därefter bygger kundprofiler på basis av den data man har om sina kunder.
Allt bygger på att skapa rätt sorts upplevelser för kunderna. Köpupplevelser som blir betydligt lättare att skapa utifrån den data man har om sina besöker och sina konsumenter. När det gäller vilken data man samlar in understryker Peasley, liksom Microsofts representanter, det avgörande behovet av transparens i förhållande till kunderna.
– Vi kommer inte att acceptera att bli förföljd på nätet med retargeting av saker man redan köpt. För att bibehålla förtroende måste vi ha kontroll på användarnas data för skapa den optimala upplevelsen, säger han.
Mer om Adobes köp av Magento hittar du här.