Mjukvarujätten Microsoft tvekar inte – artificiell intelligens är nästa revolution inom internetvärlden. I sammanhanget understryker bolaget betydelsen av att bygga in etiska överväganden i funktionerna.
– Det handlar om trust and approach. Alltså att bygga ett ansvarsfullt system för att designa, utveckla och applicera AI. Det måste användas på ett ansvarsfullt sätt, säger Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft i Sverige, i samband med IIF 2018-eventet i Malmö.
Betydelsen av AI-utvecklingen för Microsoft framgår med tydlighet av att bolaget har 8,000 personer som inte gör annat än att jobbar med Microsoft AI & Research. Tidigt har företaget lyft upp betydelsen av en global etisk standard. Fler argumenterar också för en Genevé-konvention som reglerar området.
– Det ska också vara inkluderande, rättvist och säkert. Det är viktigt. Det återfinns i vår bolags mission och värderingar och vi skapar standarder även för våra leverantörer och partners. Trust är superviktigt, säger Snickars.
Artificiell intelligens skapar rätt produkter
I Microsofts värld tar AI-revolutionen avstamp i människans kreativitet och förmåga att känna empati för andra. I sammanhanget ser man AI som en möjlighet att förstärka och förlänga de mänskliga kvaliteterna. Tillsammans utgör de i dag AI.
När vi kopplar upp allt från kylskåp till bilar och smarta telefoner på internet ökar mängden data i molnet. AI blir också successivt bättre på att tolka, bilder, ljud och interaktioner. Därmed ökar samtidigt förmågan att snabbt processa och analysera datan. Något som gör den artificiella intelligensens förmåga att se mönster och trender större. Kvaliteten i förutsägelserna blir också bättre.
– Molnet är ryggraden och möjliggöraren i AI-utvecklingen. Ju mer data vi får, desto bättre blir AI och vi kan då se mönster samt förutse människors behov. Vi har 2,5 miljarder sökningar per år, 1,5 miljarder Windows-användare, 500 miljoner Linkedin-användare och så vidare. Vi kan mata in den här datan och skapa produkter som folk vill använda, säger Snickars.
Effektivare e-handel med AI
All den här datan ger insamlaren och ägaren av informationen en uppsjö av insikter av olika slag om människor som grupp, men också som enskilda individer. Det kräver en strategi och kraftfulla plattformar för att göra datan tillgänglig.
– Tanken är ju inte att konkurrera ut människor eller jobb. AI ska möjliggöra för dem att förstärka önskade förmågor.
Microsoft har inte oväntat hittat en uppsjö av användningsområden för effektivisera arbetstid och produktion. Bland annat finns en AI-funktion som ett lantbruksföretag skapat. Data från verksamheten matas in och ut kommer information om när det är dags att så, gödsla, vattna och skörda.
Funktionen tror Johanna Snickars också med fördel kan användas av till exempel e-handelsföretagen.
– Väldigt mycket av Microsofts verksamhet är riktat till B2B. Tittar du i vår AI-rapport så ser du väldigt många exempel på hur storbolag, som till exempel Vattenfall och SEB, applicerar tekniken. Det är klar att du kan applicera den tekniken även i e-handelsverksamheten och på e-handelsplattformarna, säger Snickars.