Black Friday har seglat upp som årets viktigaste kommersiella händelsen inom handeln. Konsumenter i vår del av världen lägger ut mer pengar än någonsin på den svarta fredagen. Återförsäljare är vid det här laget väl medvetna om dagens betydelse för försäljningen. Det gäller inte minst e-handlarna.

2015 sålde hela den svenska e-handeln för ungefär 50 miljarder kronor (Handelns utredningsinstitut, HUI). 75 procent av de svenska konsumenterna hade någon gång under det året använt sin mobiltelefon för inköp på nätet. Utvecklingen fortsätter och 2016 landade tillväxten på 67 miljarder kronor. För helåret i år uppskattas omsättningen att landa på 77 miljarder kronor. Åtminstone om man ska tro E-barometern, som tas fram i samarbete mellan HUI Research, Svensk Digital Handel och Postnord.

Intäkterna från försäljningen under Black Friday ökar nu snabbare i Europa än vad de gör i USA.

Intäkterna från försäljningen under Black Friday ökar nu snabbare i Europa än vad de gör i USA.

Ökade med 50 procent

I Europa ökade intäkterna förra året med mer än 50 procent i förhållande till 2016. Det skriver den väl initierade bloggaren Nohely – Clerk.io, som också konstaterar att så mycket som 92 procent av konsumenternas inköp påverkas i positiv riktning av de rabatter som erbjuds i affärerna. 

Det gäller inte bara e-handeln, men är värt att lägga på minnet. Den höga andelen gör att det är värt att notera vad konkurrenterna erbjuder sina kunder. Människors intresse av att köpa saker eller tjänster påverkas också av de gratis varuprover och gåvor som erbjuds vid varje köp. 

Tjäna pengar på gratis

Ett exempel är återförsäljaren av kosmetika, spacnk.com i London, som vid varje köp erbjuder sina kunder “complimentary gifts and samples with every order”. Ett annat exempel – också det från kosmetikavärlden – är cultbeauty.co.uk som erbjuder “lyxiga gåvor” till kunder som beställer för mer än £50. Metoden har i båda fallen gynnat deras försäljning.

Självklart är gåvoerbjudanden inte låsta till just Black Friday, men en sak tycks klar: Vi konsumenter gillar när något är gratis. Samtidigt är det inte bara ett stort utbud och låg priser som driver e-handeln. Vi har också börjat ställa allt större krav på hur inköpen ska levereras.

Största shoppinghelgen

Trots att Black Friday nådde Europa och Skandinavien för bara några år sedan har dagen redan etablerats på de flesta marknader som den största shoppinghelgen. Intäkterna ökar nu snabbare i Europa än vad de gör i USA.

Det finns alltså ytterligare en anledning att hålla koll på vilken produkt som HUI Research kommer att utses till Årets julklapp. I sammanhanget kan komplementerande erbjudanden från e-handelsshopar ge värdefull ökning av omsättningen. I år inträffar Black Friday den 23 november.

Pin It on Pinterest