Efter en något skakig resa i samband med lanseringen av Magento 2 vädrar nu Ecomatic AB i Malmö morgonluft. Adobes köp av Magento gör att det är friska vindar som blåser in från USA.
– Nu jobbar vi med den coolaste plattformen av dem alla. Himlen är inte längre gränsen för vad vi kan åstadkomma. Gränserna sätts av fantasin. Helt plötsligt har vi tillgång till ett helt universum, säger Pontus Geborek, VD för Ecomatic AB i Malmö.
Med Magento har Ecomatic haft en stabil och samtidigt dynamisk e-handelsplattform. Med Adobes köp kommer man att kunna jobba med marknadens bästa.
– Det innebär vi kan få fram samma kraftfulla lösningar med Magento som våra tuffaste konkurrenter, vilket har varit osäkert tidigare. Vi kan nu leverera världens i särklass bästa lösningar utan att problem, konstaterar Geborek.
Snabbast till implementerad lösning
Magentos plattform är välbyggd med en grundkomplexitet som är lägre än till exempel Episerver. En avgörande konsekvens är att tiden från projektstart till en implementerad lösning (time to market) är lägre än hos konkurrenterna.
Magento har nu tillgång till Adobes hela analyskapacitet. En kapacitet som är både större och tyngre än vad konkurrenterna mäktar med. Magento släpper sin pagebuilder för sitt content managementsystem. Plattformen kommer därför att kunna göra bättre personaliseringar än vad konkurrenterna klarar. Därmed skapas en väloljad infrastruktur som ger varje människa de produkter och tjänster som efterfrågas.
– Delar av Adobes analysverktyg (Adobes Analytics) med integrationer finns redan tillgängligt. Men den stora delen av uppgraderingarna kommer i Magento 2.3. Den uppdaterade plattformen släpps under våren. Jag kan bara hålla med Adobes CEO, Shantung Narayan: Vill man bara stå still så kan man lika gärna gå hem, säger Pontus Geborek (se också referat från Barcelona live).
Adobe tar till vara på utvecklarcommunityn
Magento vilar på den öppna källkoden och det community som hela tiden utvecklar funktionaliteten. Det har det funnits en viss oro hos utvecklarna att Adobe genom köpet bara skulle plocka godbitarna.
– Jag var lite orolig över att Adobe skulle döda varumärket, communityn och bara ta vara på den dyraste varianten och fokusera på de dyraste kunderna, men så blir de inte och det är glädjande.
– Det var betryggande att höra från Narayan att man jobbar i hela spektret och med produkter som passar allt från den lilla människan och upp till det största bolagen.
För Ecomatic innebär Adobe/Magento-affären att man med sin kompetens kommer att fortsätta delta i utvecklarcommunityn. Det gäller både för e-handlare och för kunderna.
– Våra tjänster kanske upplevs som dyra att köpa in, men jag vill understryka att alla får mycket värde för pengarna och köparen bidrar dessutom till att hålla igång communityn och därmed utvecklingen. I stället för att sitta i mammas källare kommer nördarna att ha någonstans gå och också kunna må bra av att jobba, säger Pontus Geborek.