Med den transfusion av kapital som Adobes köp möjliggjort växer Magento och dess e-handelsplattform med rekordfart. Adobe integrerar hela kraften i alla sina datadrivna applikationer och applikationer för marknadsföring med Magento.
– Tillsammans med den grafiska byggaren för hemsidor blir Magento ett betydlig mer fullfjädrat CMS. Det har tidigare varit en utmaning som konkurrenter såsom Episerver kunde erbjuda, säger en nöjd Pontus Geborek VD för Ecomatic AB i Malmö, efter Magentos event Barcelona live.
Även om Adobes köp av Magento är gamla nyheter presenterades en del nytt kring samarbetet på Magento Live i Barcelona under tisdagen. Adobe accelererar till exempel integrationen med Google för att få en sann sömlös omnikanal köpupplevelse.
Tillsammans med Shantung Narayan (se keynote interview), VD på Adobe deltog Mark Lavelle, CEO på Magento som keynote speakers vid evenemanget i Barcelona. Båda företagsledarna uttryckte sin glädje över affären och konstaterade att Adobe behövde en stark affärspartner med fokus på både B2B och B2C.
Magenta-Community högt värderade
I sammanhanget underströk både Green och Narayan det ekonomiska värdet av ett väl utvecklat community med hög kompetens á la Magento. Shantanu Narayan ställde sig som garant för att bibehålla Magentos varumärke och att hålla plattformen tillgänglig för e-handlare av alla storlekar.
Everybody has a story to tell,
and the creative cloud is the platform
that enable anyone to tell that story.
Shantung Narayan, Adobe CEO at Adobes Headquarters in San Jose
CNBC, exkluisve, published on Sep 14, 2018.
Magento leverera potenta e-handelslösningar och har cirka en kvartsmiljon installationer världen över. Utveckling garanteras av open source-lösningen, något som ligger i linje med Adobes önskningar om en community-driven plattform. Adobes köp av Magento kommer i sin paketering att stärka hela konceptet “ingenting är omöjligt” och ge enorm kraft åt hela ekosystemet. Integrering kommer att märkas i Magento version 2.3 som släpps under våren 2019.
Magento 2.3
- Reach new audiences
- Rapidly create engaging site content
- Create high conversion mobile experiences
- Streamline Payment & right management
- Unify commerce data, integrate commerce tools
- Pagebuilder, PWA (desktop, mobile, POS), Google integration with Merchant suite, Adobe analytics, Creative cloud
Magnetos åtaganden
Med den utveckling som redan inletts kommer Magento sannolikt att få ytterligare partners förutom den tillväxt på 25 procent som skett i år. Drygt hälften av dem, eller 51 procent, är certifierade Magentoanvändare i Europa. Brian Green uttryckte också Magentos åtagande till världsmarknaden och till det församlade folket av e-handlare, utvecklare och finansfolk på eventet i Barcelona:
- Customers of all sizes
- Deliver relevant personal data
Experience driven commerce
- Relevant
- Consistent
- Personalised Omnichannel
- Immediate & frictionless
Adobe inte bara kreativa program
Det är en jätte som Mangento nu backas upp av. Sedan startade 1982 har Adobe utvecklat högprofilerade mjukvaror för en allt mer digitaliserade värld. Det är länge sedan Adobe i princip bara bestod av Photoshop, Illustrator och Indesign.
Det är också en finansiellt en mycket stark partner som Magento lierar sig med. Adobe är 2018 nästa ett digital multiväsen och innehåller nu också bland andra Acrobat DC, LightroomCC och Adobe spark. Den senare för bl a webbsidor och kraftfull grafik. För att inte tala om analysdelen med Analytics och Analytics cloud samt annons-, marknads- och affärslösningar.
Totala intäkter i US-dollar 7,3 miljarder (1 dec 2017). Företaget hade 2017 18.000 anställda och är noterat på Nasdaq-börsen.