Tretorn är ett välkänt märke för oss alla flesta och en trygg partner när det kommer till att hantera regnet och rusket vi varje år möts av. De har en lång historia av traditionellt hantverk och de första gummistövlarna skapades redan 1891. Tretorn kombinerar stil med innovation och strävar efter att utveckla sina produkter efter de senaste teknikerna och vår ständigt förändrande livsstil.

Tidigare har Tretorn fokuserat främst på wholesale, där man sålt sina produkter till återförsäljare, som sedan sålt vidare till slutkund. Men det har ändrats och numer kan du köpa Tretorns produkter direkt på Tretorn.com.

Detta innebär den största förändringen på 130 år (!) och detta har utmynnat i en fullskalig satsning på den egna e-handeln. Tretorn ingår numer i Thevea Group där du finner  även varumärken som Raquet och Friluftsvaror.

Tretorn har byggt upp ett nytt team med fokus på e-handel tillsammans med den nya VDn Magnus Månsson på som besitter många års e-handelserfarenhet från b.la GinaTricot och Nelly.com. Detta resulterar i att Tretorn nu lanserat på 11 nya marknader och målen är höga – e-com ensamt ska omsätta 300 miljoner inom tre år.

Ecomatic fick äran att implementera Tretorns nya PIM-system och självklart föll valet på Akeneo. Vi har även passat på att ställa Andreas Rudklint, Ecommerce Project Manager på Tretorn, några frågor om projektet och framtiden; 

 

Ni gör en stor förändring med denna lanseringen, vad är det som ligger till grund för den?

Vi har tidigare näsan uteslutande sålt via wholesale tidigare, men genom att vi köpte oss fria från Puma 2015 så började en resa till att utöka försäljningskanalerna.

På grund av att vi har varit så starka inom just wholesale har våra system varit anpassade för den verksamheten. Idag är vi en grupp, Thevea med 3 olika e-com och en wholesale-organisation vars kunder också är e-handlare vilket ställer krav på oss att leverera bra datakvalité. Detta innebär ökade krav på förändring av både våra system och rutiner.

Vad var anledningen till att ni valde ett helt nytt PIM-system med Akeneo?

Akeneo är en “true” SaaS- plattform och det går i linje med den strategi vi utformat där vi ska konvertera alla våra system vi kan från on.prem till Cloud el. SaaS-lösningar.

Hur ser ni på arbetet med Ecomatic som partner?

Arbetet med Ecomatic är trivsamt, vi kan hålla högt i tak och snabba möten. Det är skönt att kunna jobba med en partner som är flexibel och lyhörd. Givet med ett sådant här stort projekt är att man stöter på farthinder, men med god kommunikation och förtroende så löser man det mesta.

Viktigt i mitt beslut av partner var just teknikhöjden på bolaget, eftersom PIM är en central del i organisationen som ska kunna interagera och prata med alla system.

Hur ser framtiden ut på Tretorn? Vad kommer ske härnäst?

Vi har en stark tillväxt just nu som vi ska bemästra, framförallt ur ett IT perspektiv. Framtiden ser lovande ut och inbjuder till fler spännande projekt.

Det är viktigt att komma ihåg att alla projekt ska också över i linje, vi söker personal och nya positioner som ska hjälpa oss i resan framåt.

 

 

Pin It on Pinterest