Poängen med en e-handel är att förenkla transaktionsprocessen. När det gäller B2B, business to business organisationer är e-handel kanske inte den mest primära säljkanalen, även om allt fler B2B bolag inser vikten och fördelarna av att kunna erbjuda en B2B E-handel.

Men fortfarande ligger Business to customer (B2C)-aktörerna långt före när det gäller e-handel och digitalisering. Enligt rapporten från Svensk Digital Handel, där man årligen tar tempen på B2B-bolagen, sägs den största anledningen att, B2B företag nu vill satsa på e-handel, är att bolagen vill förenkla administrationen och effektivisera försäljningen samt att man vill öka servicegraden mot kunderna.

Det finns en del utmaningar med en B2B e-handel. Här kommer 5 tips på vad du bör tänka på om du står i startgroparna.

1. Digital strategi
En tydlig digital strategi ska skapa fler affärer till bolaget. Se till att göra en gedigen plan för hur du skapar tillväxt och en lönsam förändring. En annan viktig del är att se till så att de organisatoriska förutsättningarna finns för att uppnå de uppsatta målen.

2. Användarvänligt
Stor möjlighet att anpassa innehållet för användaren med bilder och texter som hjälper användaren att söka information och fatta beslut. Användaren har alltid tillgång till innehåll och väljer själv, när, hur och vad som är intressant. Genom att göra det enklare och bättre för användaren bygger man en starkare relation mot användarna dvs kunderna.

3. Erbjud rätt betalsätt
Tänk igenom noga hur era kunder är vana att jobba och applicera det i er e-handel. Är kunden t ex van att betala med faktura eller delbetalning, är det viktigt att kunna erbjuda det. Det gäller även att betallösningen är flexibel och anpassat efter era behov.

4. Kundrelationen
Glöm inte bort kundrelationen bara för att ni satsar digitalt. Utforma kundanpassade erbjudanden, ha en behjälplig kundtjänst, integrera chattfunktion och ge tydlig information i köpprocessen.

5. Ta hjälp av en expert
Det finns flertalet bolag inom e-handelsplattformar, betallösningar, logistik och marknadsföring. Satsa på att använda er av en extern samarbetspartner och få tips av kunniga experter istället för att utveckla er webbshop på egen hand.

Vill du veta mer om hur du på bästa sätt kommer i gång med din B2B e-handel? Boka in ett möte med oss!

 

 

Pin It on Pinterest