Man vet aldrig vad sökmotorjätten Google drar upp ur sin hatt nästa gång. När det gäller att förutse vad som gäller för alla som vill öka trafiken till sin webbshop är kanske en sak säkrare än de andra: Bjud besökarna på relevanta upplevelser.
Som vanlig gäller det därför att producera bra innehålla, att göra det användbart för besökarna och att ha en plattform som är snabb och lätt att använda.
Linus Larsson, SEO-specialist och Agency Director på Web Guide Partner i Malmö, räknar med att vi kommer att se en förändring när det gäller mobilsajterna och hur Google värderar dem. Dessutom kommer den närmaste SEO-framtiden påverkas av vilket genomslag maskininlärning och rankbrain får.
– Det kommer att skjuta diskussionen mot mer användarvänliga aspekter och mot sajterna snarare än mot sökmotorsoptimering, säger han.
Bestäm strategi efter produkt
Produkten eller tjänsten har en avgörande betydelse för hur du bär dig åt när du sökoptimerar. När det till exempel gäller sällanköpsvaror måste optimeringen ta hänsyn till kundens hela köpprocess. Från ren information via jämförelser till att titta och prova produkten.
Det skiljer sig därför markant i förhållande till en barnleksak för 200 kronor. I det senare fallet handlar om att ha bäst pris, eller tillgänglighet och ett köp som går snabbt.
– För tjänstemarknaden gäller samma sak. Där har du dessutom distinktionen mellan B2B och B2C. Vilken typ av produkt eller tjänst spelar jättestor roll för sökoptimeringen.
Fyra av vikt för e-handelsshopar
Linus Larsson är känd för att ha omfattande kompetensen inom programmering, design och försäljning. Något som många anser vara grundstenarna för en framgångsrik digital marknadsstrategi. En av dem som lovordat honom heter Pontus Geborek och är grundare och VD för Ecomatic AB – byggare av Magento e-handelsplattformar – i Malmö.
Att öka sin synlighet på Google handlar i stort sett bara om att vara relevant och ge svar på det som folk söker på.
Det är ofta lättare sagt än gjort. Larsson pekar därför särskilt ut fyra huvudpunkter att ta hänsyn till när man satsar på att driva trafik till sin e-handelsshop eller generellt vill konverteringsoptimera.
1. Innehåll
2. Teknik
3. Länkar
4. Personalisering.
Nedbrutet handlar det om att ta hänsyn till vilka sökord och sekundära sökord som ska användas. “Tillsammans med vilka sökord vill vi förekomma”. Fokusera på hur sökaren tänker, låt tankesättet genomsyra din text, rubrik, meta-data och bildtext.
Länka till de egna kanalerna
Tekniken bör koncentreras på sidor som laddar snabbt, dessutom måste mobila enheter placeras i första rummet. Fundera igenom behovet av JavaScript på sidan. Larsson manar här till försiktighet.
– Yandex i Ryssland och Baidu i Kina och Microsofts sökmotor Bing har väldet svårt för JavaScript. Google är mycket bättre och har visat att man kan rendera Javascript”, säger Linus Larsson.
Han pekar också på nyttan av att sprida ordet, tänka del- och länkbart och att börja med de egna kanalerna.
Personaliseringen blir allt viktigare och för Agency Directorn på Web Guide Partner handlar det inte om enskilda personliga detaljer hos de personer vi vill nå. Det handlar i första hand om beteendet på nätet: Hur ser de tidigare sökningarna ut, vilket språk används och var i världen görs sökningen. Det gäller även här att sprida innehållet på flera kanaler.
Javascript ställer krav på SEO
Plattformsstrategin spelar också roll i kampen om uppmärksamhet. Det som händer i webbläsaren, eller klientprogrammering, är det mest avgörande för sökoptimeringen.
– Där gäller det egentligen bara att försöka förstå sig på den teknik som används. Det behöver inte vara en dålig grej att mycket är JavaScript-baserat. Däremot behöver det finnas en förståelse för SEO:n hos dem som byggt det, säger Larsson.
Enkelt uttryck kan man sammanfatta SEO genom att säga att så länge användarna gillar sidan, så gör Google det också.