UTMANING
När Ecomatic började jobba med Lillynails var utmaningen att bolaget hade en plattform som inte matchade deras målsättning som en snabbväxande aktör i framkant. Verksamheten behövde hantera både återförsäljare och egna kunder inom B2B och B2C. Detta i olika länder med olika behov. Bolaget saknade den strategiska erfarenheten inom e-handel för att möta kundernas efterfrågan och hade dessutom ett manuellt lager som administrerades för hand, vilket var ineffektivt. Lillynails var också missnöjda med sin tidigare tekniska partner eftersom de inte kunde stötta dem med den digitala plattform de behövde för att klara tillväxten.
LÖSNING
Med Ecomatic som teknisk strategisk partner tog bolaget ett viktigt steg på sin digitala resa. Valet föll på Magento 2, som är en världsledande plattform med stora utvecklingsmöjligheter. Det installerades ett nytt lagerstöd för att få en bättre överblick på försäljningen, och det minskade administrationen avsevärt. Det blev också enklare att följa produktens rörelsemönster och därmed undvika att produkten stannade på lagret för länge. Ecomatic stöttade även bolaget med strategisk affärsutveckling vilket innebar att Lilly Nails fick stöd och ett bollplank för att nå de uppsatta målen. De fick även hjälp att prioritera vad man skulle satsa på och i vilken ordning allt skulle göras, samt att skapa en långsiktig tillväxt med mätbara affärsresultat. Tack vare den nya e-handelslöningen frigjordes tid från administration där Lilly Nails tidigare hade en person anställd på heltid som administrerade alla ordrar. Dessutom fick ledningen en bättre inblick i hur företaget låg till med inköp och lagersaldo med hjälp av ekonomirapporter. Genom att rätt personal arbetar med rätt uppgifter ökade Lilly Nails sin omsättning med 20 % på ett år och nådde också en lönsamhetsökning på över 700 %.
Mer om Lilly Nails
Lilly Nails vision är att vara Europas ledande distributör av professionella nagel-, frans-, bryn- och Lash/Brow Lift-produkter. Deras största mål är att tillhandahålla högkvalitativa yrkesutbildningar och produkter för att höja yrkesstatusen i branschen. Deras förhoppning är att alla Lilly Nails-kunder, ska känna sig trygga och nöjda och att samtliga bli en stolt användare av deras produkter. Med deras kompletta sortiment kan deras kunder hitta allt för sin verksamhet!
SE ANDRA KUNDSTUDIER
Light My Fire
Vi har fått en ny kund i Malmöbaserade och innovativa företaget Light My Fire. Företaget som producerar smarta produkter för aktiva livsnjutare i miljöcertifierad plast och distribuerar varor till hela världen. Den mest kända produkten är nog deras “Spork”, som är en kombination av en sked och en gaffel.
Padelcourt no.9
För att underlätta arbetet med affärsnätverket, som idag består av ett 70-tal företag, byggdes en medlemsportal med vår e-handelslösning, som är unik för nätverkets medlemmar. Detta kommer att underlätta de administrativa arbetsuppgifterna för Padelcourt no. 9 och det kommer även leda till en ökad interaktion mellan medlemsföretagen.