E-handeln fortsätter att visa en stark tillväxt. Tredje kvartalet i år ökade försäljningen med 15 procent. Främst är det heminredning och leksaker som växer. Tillväxten visar inga tecken på avmattning – tvärt om. 2020 förväntas kraften i ökningen slå ut flera av våra köpcentrum.

Det visar färska rapporter från Handelns utredningsinstitut, HUI Research. I fallet med köpcentrumen har HUI Research genomfört analysarbetet tillsammans med branschorganisationen NCSC. När det gäller kvartalstillväxten har HUI samarbetat med PostNord och Svensk Digital Handel för att ta fram siffrorna.

Kläd- och skobutiker värst drabbade

Enligt rapporten, som går att beställa här, drabbas klassiska köpcentrum med bland annat kläd- och skobutiker under samma tak hårdast. Prognosen pekar i riktning mot att handelsområden med separata varuhus klarar konkurrensen från e-handeln något bättre.

E-handeln enroma tillväxt förväntas fortsätta under de näramste åren framöver. Här via en tablet eller padda.Bild: Unsplash

E-handeln enorma tillväxt förväntas fortsätta under de näramste åren framöver. Bild: Unsplash

HUI och NCSC noterar att det här finns en hel del livsmedelsbutiker och stora byggvaruhus, som är ganska färska e-handlare. Tillväxten av deras internethandeln har ännu inte påverkats nämnvärt.
– Försök få in restauranger och annat som lockar folk. Då har man en bra chans, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research till Sveriges Radio.

 

Heminredning och barnprodukter ökar mest

E-handelns starka utveckling innebar att möbler, heminredning, barnprodukter och leksaker ökade med 20 procent. Inom den senare kategorin, barnprodukter, satsas det mycket på automation och effektivitet. Resultatet blir att branschen kan hantera större volymer snabbare.

När det gäller heminredning och möbler är det främst behovet att pimpa vårt hem som driver tillväxten. Klart är också att de stora kedjorna i Sverige satsar allt mer pengar på sina digitala kanaler, vilket påverkar den ovan kort skisserade utvecklingen.

Pin It on Pinterest