LAMPAN

Lampans tillväxt lyser upp Norden – Genom nya samarbeten har Lampan skaffat sig best practice för orderhantering, betalning/återbetalning, returer och prognostiserade inköp.
Med en ny e-handelsplattform och ett nytt affärssystem hanterar Lampans omnikanallösning 20 olika flöden och når konsumenter och marknadsplatser i hela Norden.

UTMANING

Den ursprungliga e-handelsplattformen hyrdes in av Lampans företagsledning. När behovet av en ny och modernare e-handelsbutik uppstod var det inte längre ett alternativ. Bolaget vill expandera och förstod att den ekonomiska kontrollen i bolaget måste bli bättre.
Lampan ville därför koppla på ett effektivt affärssystem för bättre kontroll och transparens.
För att tillfredsställa den växande kundkretsen i de nordiska länderna behövdes också flera stora lager för ett varierande och säsongsberoende sortiment. Här var informationen om lagerstatus, leveranstid och ledtid av yttersta vikt. Företagsledningen ville också nå nya marknadsplatser.

LÖSNING

I en ny, stilren och lättnavigerad webbshopp har Ecomatic specialanpassat Magentos kampanjmotor unikt för belysningsföretaget. Samordning och styrning av produktflödena har förbättrats och speciella kampanjsidor för Lampan skapas när så önskas.
Med Eseco Nemo och Ecomatics Magento i skön förening har Lampan nu best practice för orderhantering, betalning och återbetalning, returer, prognostiserade inköp och av den betydelsefulla hanteringen av produktinformationen (PiM). 
När det gäller betallösningar har projektet blivit Ecomatics första exempel på vad en samverkan med Collector Bank innebär.

Lampan har med sitt program för affiliates kunnat göra det lättare för samarbetspartners att marknadsföra produkterna i de nordiska länderna. Därmed drivs också den trafiken till
e-handelsbutikerna. I efterverkan av detta har Lampans ekonomiska uppföljning blivit effektivare. Datahanteringen i det nya affärssystemet har dessutom gjort kundsupporten till en av de skarpaste i branschen.

Mer om Lampan

1980 startade Inger Mattsson sin butik, Lampan, i Uddevalla centrum. Våren 2006 köptes butiken av de nuvarande ägarna Anders och Barbro Sjöberg. Deras affärsidé är enkel: Erbjud kunderna det bredast möjliga sortimentet av hembelysning i Norden. Närheten till Norge gjorde att kunderna också omfattade norska konsumenter som i kraft av en bra valutakurs körde över Svinesundsbron för ett besök i butiken. Resultatet blev att Lampan 2011 förverkligade ännu en lysande idé & e-handelsbutiken. Omsättningen har vuxit och 2018 omsätter bolaget cirka 40 miljoner kronor och sysselsätter ett 20-tal personer.

SE ANDRA KUNDSTUDIER

Friluftsvaror

Friluftsvaror

Att starta en e-handel med egna varumärken av hög kvalitet kändes som ett måste för företagsledningen. Men shopen upplevdes efter ett tag som omodern och…

Billmate

Billmate

Billmate växer så det knakar. Genom att involvera Ecomatic för integrationen av betallösningar har man kunnat fortsätta tillväxten utan att drabbas av flaskhalsar med åtföljande…

Pin It on Pinterest