FRILUFTSVAROR

Friluftsvaror når nya höjder med omnikanal.
Med en ny e-handelsplattform har Friluftsvaror på kort tid ökat antalet marknader och kanaler de når ut till. Bolaget har också fått betydligt bättre kontroll på sin affärsverksamhet och därmed kunnat öka sin försäljning.

“Lösningen var Magento och de kopplingar som Ecomatic byggde åt oss”

                                                                                          Jonas Andersson, e-handelsspecialist på Friluftsvaror.

UTMANING

Att starta en e-handel med egna varumärken av hög kvalitet kändes som ett måste för företagsledningen. Men shopen upplevdes efter ett tag som omodern och bolagets lagerstatus var inte alltid uppdaterad.

Samtidigt med önskan att finnas på fler marknadsplatser ville Friluftsvaror få bättre insikt i affärsprocesserna inom bolaget. Man ville ha data på allt från produktinnehåll i butik och webbutik till lagerstatus, logistik, frakt- och kassaflöde. Det behövdes en effektiv synkronisering mellan e-handelsbutiken och de fysiska butikerna.

Jonas Andersson konstaterar att man också ville bli bättre på returvaror, bättre på att hantera ett växande antal beställningar och få tillförlitlig information om vad kunderna köpte, både online och offline.

Med andra ord: Friluftsvaror behövde en omnikanal.

LÖSNING

Efter att ha identifierat problemen var lösningen inte svårfunnen. I samarbete med Addwish och Eseco skräddarsydde Ecomatic en lösning för personaliserad handel, något som innebar att kunderna nåddes av just den produktinformation som de hade behov av.

Från och med mars 2018 drivs nu Friluftsvaror med Magentos plattform anpassad enligt företagets särskilda behov.Med Magento når Friluftsvaror ut till flera nya marknadsplatser och man finns nu också med sitt produktsortiment på CDON och Fyndiq. E-handelsplattformen har tillsammans med det nya affärssystemet lett till att man enkelt kan sälja rätt vara vid rätt tidpunkt och således också till rätt pris.
Friluftsvaror kan därmed också notera att vinstmarginalerna för varje enskild vara förbättrats.

“Den kontrollen är kanon och det gör att vi får bättre marginaler”.
                                                                Jonas Andersson.

Ännu så länge vågar han inte kvantifiera ökningen av försäljningen, men att tillväxten stigit kraftigt råder det inget tvivel om.

Mer om Friluftsvaror

Friluftsvaror Intrade AB grundades av Bill Rumhult 1968. Som gammal stridspilot gillar Rumhult att vara ute i friska luften. Han har en nära relation till naturen. En bra start på verksamheten fick bolaget när den svenska scoutrörelsen landades in som kund.

Rumhult sålde campingtält långt innan husvagnarna rullade in på campingplatserna. Han var också en av de första svenskarna som såg rullskidor susa fram på sommarvägarna i det forna Östtyskland. Som konsekvens av detta kan Friluftsvaror stoltsera med en gedigen erfarenhet av att ta fram friluftsprodukter av hög kvalitet till rimliga priser.

Att i slutet på 1990-talet skapa en e-handel var ett logiskt steg – kunderna finns i växande utsträckning också på nätet. Sedan 1997 syns man också högt upp i sökningarna på nätet. Tillväxten har ökat och ligger idag på 25 miljoner kronor.

SE ANDRA KUNDSTUDIER

Lampan

Lampan

Den ursprungliga e-handelsplattformen hyrdes in av Lampans företagsledning. När behovet av en ny och modernare e-handelsbutik uppstod var det inte längre ett alternativ.

Billmate

Billmate

Billmate växer så det knakar. Genom att involvera Ecomatic för integrationen av betallösningar har man kunnat fortsätta tillväxten utan att drabbas av flaskhalsar med åtföljande…

Pin It on Pinterest