Marketing Automation har varit en stor trend inom datadriven marknadsföring den senaste tiden. Inte så konstigt enligt oss! Med hjälp av verktyget, unik data och nya insikter kan kommunikationen med potentiella kunder effektiviseras och förbättras rejält – samtidigt som nya och kvalitativa leads genereras till säljavdelningen. Win win!

Hur fungerar Marketing Automation?

Du måste till och börja med att ha ett integrerat marketing automation – system. (Mer om det längre ner i texten). När du väl har det är det  första som sker i en Marketing Automation-process att en potentiell framtida kund skriver in sin mejladress när hen t.ex. laddar ned ett case på er hemsida eller fyller i ett kontaktformulär från er. När mailadress angivits skickas ett personligt utformat välkomstmejl automatiskt ut och ytterligare några timmar skickas ännu ett mejl. Denna gång med till exempel en annan case study som ni har gjort i liknande ämne, med syfte att fördjupa den potentiella kundens intresse för en viss produkt, eller ditt företag i helhet.

Följer kunden även nästa länk så kommer marketing-automation -systemet reagera på detta. Den sänder automatiskt vidare en ytterligare länk som skapar en kontakt. Och allt detta utan att du själv behöver göra något av jobbet när systemet väl är på plats.

Det som användaren utför i dessa olika steg görs till “poäng” och när kunden når en viss poäng sänds denne till säljarnas CRM-system (Customer Relationship Management-system) för hantering framåt. Säljarna får alltså tydlig hjälp med att avgöra när leadsen är “varma nog” och kan därmed undgå att lägga enorm tid och således också pengar på att bearbeta kunder som inte är intresserade av deras tjänst eller produkt.

Nurture Programs

Denna kedja av aktioner och reaktioner inom Marketing Automation kan bli väldigt lång. Detta beror ju såklart på hur dina potentiella kunder beter sig på din hemsida och vad de gör med den information du sänder ut till dem. Kunderna kommer alltså in i nya såkallade “nurture programs” Nurture program har du säkert till och med själv upplevt – kanske utan att vara medveten om det. Detta är de olika mail du får när du t.ex. varit inne på en webshop och kanske lämnat något i varukorgen. Efter någon dag får du ett mail där du blir påmind om det du lagt där, kanske ett tidsbegränsat erbjudande eller någon påskyndande faktor. Det är aktioner som helt enkelt ska få din kund att ta ett beslut – snabbare. Detta gör såklart att systemet kan bli mycket komplext, men också effektivt. Mottagaren av dessa kommer, om det görs rätt, kanske inte ens märka att det är skickat per automatik.

 

Verktyg

För att automatiserat kunna nå ut till dina potentiella kunder behöver du ett verktyg för Marketing Automation. Det finns mängder att välja mellan på marknaden idag, och det finns garanterat ett för just dig.

Vi på Ecomatic samarbetar med Mokini som är ett Malmöbaserat företag som erbjuder ett Marketing Automation-system som kan integreras i de flesta e-handelssystem och är visuellt, tydligt och användarvänligt. Är ni vidare intresserade av en e-handelslösning med Mokini eller vill integrera ett Marketing Automation-system i er redan befintliga e-handel så kontakta oss!

För att lättare hitta rätt verktyg för dig, gå igenom dessa tre steg.

  1. Rita upp din första idé på en Marketing Automation-karta. Hur ser den ut? Vilka vägar tar den?
  2. Gör en lista på de nödvändiga funktioner du önskar från systemet.
  3. Förstå och fastslå din budget.

 

5 fördelar med Marketing Automation

1. Högre kvalitet på leads

Genom att ge de potentiella kunderna poäng tidigt i processen minskar du antalet ointresserade kunder. Säljavdelningen kan jobba betydligt mer effektivt när de är medvetna om intressegraden hos sitt lead. Kvaliteten blir således högre och säljavdelningen kan maximera sin tid och lägga den på rätt saker.

 

2. Ta vara på dina resurser på marknadsavdelningen

Att ta fram ett välfungerande, effektivt och leadsgenererande Marketing Automation-system tar sin tid. För att skapa en behaglig upplevelse för potentiella kunder krävs en del timmar. Det fina med Marketing Automation är dock att det mesta därefter sköts helt automatiskt och du kan luta dig tillbaka och se dina välutvecklade och träffsäkra kampanjer glida i hamn. Du behöver sedan inte lägga speciellt mycket tid på det hela. Lägger du ner tid på grundjobbet så blir du belönad i det långa loppet. Ni får en förståelse för vilka marknadsaktiviteter som fungerar bäst under olika stadier i ert leads kundresa. Detta är ju en fördel för ert team såklart då ni kan tillämpa dessa nyfunna kunskaper på framtida kampanjer och utskick. Ni slipper helt enkelt lägga tid på saker som inte uppskattas.

3. Din information hålls relevant

Marketing Automation hjälper dig att samla in kvalificerad och relevant data om dina potentiella kunder. Ju mer information ditt system samlar in desto mer precist system får du. Denna kundinformationen gör ju såklart att du i nästa led kan skräddarsy dina kampanjer och erbjudanden ännu bättre för att passa ditt individuella lead perfekt. Alla har vi nog fått mailutskick och riktade annonser som hamnat helt fel och skickats vitt och brett. Det är inte många som uppskattar sådana utskick och genom Marketing Automation kan vi också undvika dessa. Ett felaktigt utskick kan skada din relation med ditt lead, när ditt content ses som skräp. Detta vill vi inte riskera!

Endast 29% vill prata med en faktisk säljare för att undersöka en viss produkt eller tjänst, medan 62% kommer att ta sig till en eller annan sökmotor. 

 

4. Sälj & marknad i ett

Bakgrunden till många framgångssagor i vår nutid är ett datadrivet arbetssätt på hela företaget. Detta är inget som bara är viktigt för marknadsavdelningen utan är minst lika viktigt för säljavdelningen. För att ha framgång med ett mer datadrivet team är det viktigt att både marknad och sälj jobbar nära varandra. Det är viktigt för att lyckas med Marketing Automation, eftersom det nästan kan sägas vara den perfekta kombinationen av marknadsföring och sälj.

5. Mätbarhet 

Att sätta upp mätbara mål är ett sedan länge vedertaget tips för att jobba mer målmedvetet. Gemensamma och mätbara mål som är enkla att följa höjer motivationen och ökar dina resultat. Genom att använda dig av Marketing Automation får du ytterligare ett hjälpmedel för att mäta era resultat.

Vill du veta mer om Marketing Automation, eller Mokini? Fyll i formuläret, så kontaktar vi dig!

Jag vill veta mer om Marketing Automation

14 + 14 =

Pin It on Pinterest